1934 | In het spoor van de Uiver |
1. Van Lelystad naar Mildenhall |
De Australische staat Victoria viert in 1934 het
eeuwfeest met een luchtrace vanuit Londen. Het land wil daaraan een
vaste luchtverbinding met Europa overhouden. Vierenzestig deelnemers
schrijven in, slechts twintig halen de startlijn. Daaronder is de
revolutionaire DC-2 Uiver van de KLM. Het streven van Albert Plesman,
oprichter van de KLM, is niet zozeer gericht op het winnen van de
race; hij wil bewijzen dat Nederland in staat is de langste luchtverbinding
op aarde met de regelmaat van de klok te vliegen. De Uiver neemt het
op tegen raceduivels in snelheidsmonsters. Alleen de KLM presteert
het een 'gewone' lijndienst uit te voeren, met passagiers en post.
De raceduivels overschrijden de grenzen van het menselijk uithoudingsvermogen.
De KLM-passagiers arriveren fris - zij hebben geen maaltijd gemist.
Geholpen door geroutineerd KLM-grondpersoneel langs de route slaagt
het KLM-team erin tweede te worden in de snelheidsrace en de eerste
prijs in de handicaprace in de wacht te slepen. |
‡
In april 1916 werd door de minister van Oorlog goedkeuring
verleend voor de aankoop van grond in de buurt van het Fort Schiphol
om daar een militair vliegveld in te richten, vliegkamp Schiphol.
In augustus van dat jaar was het terrein van 16,5 hectare geschikt
gemaakt om als vliegveld te dienen en waren er vier houten loodsen
geplaatst. Op 19 september landden drie vliegtuigen van de Luchtvaartafdeling
der Koninklijke Landmacht op Schiphol, waarmee het vliegterrein in
gebruik werd genomen.
Toen de Eerste Wereldoorlog voorbij was, ging men al gauw post, vracht
en zelfs passagiers vervoeren met afgedankte en enigszins verbouwde
oorlogsvliegtuigen. Nederland wilde hier ook aan meedoen, en vooral
door toedoen van luitenant-vlieger Albert Plesman werd in oktober
1919 de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën
N.V. (later KLM) opgericht. Op 17 mei 1920 opende de KLM haar eerste
lijndienst: de luchtlijn Amsterdam – Londen. Schiphol deed dienst
als landingsplaats voor Amsterdam. In 1921 werd de accommodatie voor
passagiers op Schiphol verbeterd, doordat men de beschikking kreeg
over een volledige loods. Er kwamen meer lijndiensten en er kwamen
grotere en zwaardere vliegtuigen. Dit leidde af en toe tot problemen,
doordat het terrein onvoldoende gedraineerd was, waardoor vliegtuigen
vaak uit de modder moesten worden getrokken.
Als militair vliegveld verloor Schiphol aan betekenis, maar voor de
burgerluchtvaart werd het vliegveld steeds belangrijker. Op 1 april
1926 werd Schiphol gekocht door de gemeente Amsterdam. De gemeente
ging meteen aan de slag: de drainage van het veld en de toegangswegen
werden verbeterd. Er werd een betonnen platform aangelegd van 50 bij
100 meter, en op het inmiddels tot 30 hectare gegroeide bebouwde gedeelte
werden een stationsgebouw en een verkeerstoren gebouwd. Het stationsgebouw
werd geopend in 1928, op tijd voor de Olympische Spelen van datzelfde
jaar in Amsterdam. Het werd in mei 1940 door een bombardement verwoest.
Een replica van dit gebouw staat sinds 2005 op het vliegveld van Lelystad
bij het luchtvaartmuseum Aviodrome. |
 |
 |
De Uiver staat klaar voor vertrek naar Mildenhall. |
‡
Het organisatiecomité van de Londen-Melbourne Race
staat erop dat alle deelnemende vliegtuigen een week voor de start
op het vliegveld Mildenhall aanwezig zijn. Er wordt gekeken of de
bepalingen wel juist zijn nagekomen, de vliegtuigen veilig zijn en
de bemanning ten minste is voorzien van noodrantsoenen en reddingsmiddelen.
"Een lachertje voor ons," zegt piloot Jan Moll. "De regels die de
KLM in acht neemt op de gewone Indië-dienst zijn aanzienlijk strenger."
De Uiver krijgt dan ook dispensatie en hoeft pas vier dagen voor de
start te verschijnen. De KLM maakt van de vlucht van Schiphol naar
Mildenhall een extra dienstvlucht met passagiers door eerst op het
Londense vliegveld Croydon te landen. Vandaar vliegt de Uiver naar
Martlesham Heath. Daar is de officiële weging, waaruit de handicapformule
voor de Nederlandse DC-2 kan worden berekend. Na een klein kwartier
landt piloot Koene Dirk Parmentier vervolgens op het nieuwe militaire vliegveld
Beck Row bij Mildenhall, dat is gekozen als vertrekplaats van de race
omdat het voldoende hangars heeft om de vliegtuigen van de deelnemers
voor de nacht onder te brengen. |
‡
Mijn eerste vlucht in het spoor van de Uiver begint
niet op Schiphol, maar op Luchthaven Lelystad, omdat daar het gebouw
staat dat tot mei 1940 op Schiphol dienstdeed als stationsgebouw.
Het is weliswaar een replica, maar een vertrek vanaf dat oude platform
leek mij vanuit nostalgisch oogpunt een correcte keuze.
Ik vlieg alle etappes van Lelystad naar Melbourne in een Cessna 208
B Grand Caravan die ik in de KLM kleuren heb beschilderd. Dit vliegtuig
is 8 meter korter dan een DC-2 (19 om 11 meter) en heeft een iets
hogere kruissnelheid (344 om 307 kilometer per uur). De piloten van
de Uiver gebruikten voornamelijk radiobakens om hun koers te bepalen;
ik raadpleeg de GPS van mijn Cessna om mijn weg naar de volgende halteplaats
te vinden. |
Het luchtvaartmuseum Aviodrome. |
Het oude stationsgebouw van Schiphol. Op
het platform een Fokker F27 Friendship. |
Bij het maken van mijn vliegplan voor de eerste
etappe naar Mildenhall heb ik geprobeerd er zoveel mogelijk bezienswaardige
plekken in op te nemen. De weersvoorspelling is goed: een stralende
zon in een vrijwel onbewolkte lucht met weinig wind. Ik vlieg op een
hoogte van slechts 2000 voet, dus ik kan mooie screenshots maken. |
Na het opstijgen gaat het westwaarts langs Almere
over Amsterdam naar Schiphol. Daar buig ik naar het zuiden om via
Rotterdam, de Zeeuwse eilanden, en de Belgische kust bij Calais in
Noord-Frankrijk uit te komen. Daar steek ik Het Kanaal over naar Dover.
Opnieuw naar het westen vliegend bereik ik Londen, waar ik de rivier
de Theems volg naar het vliegveld Heathrow, vanwaar ik naar het noorden
koers om het laatste stuk naar Mildenhall af te leggen. |
The white cliffs of Dover. |
Londen - de Theems, Tower Bridge. |
Londen - de Theems, London Eye, Buckingham Palace. |
Het luchtruim boven een vliegveld is natuurlijk
'restricted airspace'. Het is dan ook niet bepaald handig van mij
om Heathrow Airport uit te kiezen als het punt waar ik de neus van
mijn vliegtuig naar het noorden laat draaien. Het komt mij op een
reprimande van de verkeersleiding te staan als blijkt dat een ander
vliegtuig (in de rode cirkel) moet uitwijken vanwege mijn domme maneuvre. |
Ik ben veilig geland op Mildenhall. De vliegtuigen
van de andere deelnemers aan de race zie ik niet. Die staan zeker
al in de hangar. Voor mij is het tijd om de tank vol te gooien en
het nodige onderhoudswerk te verrichten. Morgen begint de eerste etappe;
deze zal eindigen in Parijs. |
|