1934 | In het spoor van de Uiver |
"Door brieven mee te geven is het voor iedere beurs
mogelijk onze deelname krachtig te steunen," maakt de KLM bekend.
"Dit is nog steeds de juiste weg om de ontwikkeling van de luchtvaart
te bevorderen."
De hele wereld toont grote belangstelling om met de Uiver post mee
te geven naar Melbourne. Buitenlandse post komt via de KLM terecht
bij het postkantoor op de Hofweg in Den Haag. Daar zijn zeven ambtenaren
bezig met sorteren. De KLM prepareert vijfentwintigduizend enveloppen
voor verzamelaars en de Britten komen nog eens met enige honderden
fantasiestukken voor de dag, bestemd voor de filatelistenmarkt. Er
komen stukken binnen van een Franse prins, een lid van het koninklijk
huis van Marokko, en hoge autoriteiten uit de beide Amerika's, Zuid-Afrika
en Brits-Indië. De KLM ontvangt brieven met bankbiljetten van tien
shilling tot een pond voor porto. De vliegers geven het bijgevoegde
geld aan ziekenhuizen.
De minimumfrankering, waarvan een deel is bestemd om de Uiver-vlucht
te financieren, is 70 cent gewone zegels, 30 cent luchtzegels, 6 cent
extra voor Nederlands-Indië en 12½ cent extra voor Australië.
Er worden 25.835 stukken post aangeboden, waaronder 3.186 aangetekende
stukken. Het brutogewicht bedraagt 189 kilo en 975 gram. De KLM neemt
de post met Australische bestemming op eigen risico mee. Een KLM-vertegenwoordiger
moet de Australische post in Sydney afgeven aan de Australische Posterijen.
De Uiver is het enige deelnemende toestel met post aan boord dat de
reis volbrengt. De snelste brief, bestemd voor een inwoner van Amsterdam,
is in exact tien dagen via Batavia terug op Schiphol met de Kwartel
van de KLM. |
 |
 |
‡
Tijdens de vlucht van Rome naar Athene zullen opnieuw
enkele bezienswaardige plekken vanuit de ramen van mijn cockpit te
zien zijn. Natuurlijk vlieg ik direct na het opstijgen over het centrum
van Rome, waar ik hoop klassieke gebouwen als het Colosseum, het Forum
Romanum, en het Pantheon te zien. Daarna vlieg ik naar Napels, waar
de Vesuvius vulkaan en de bekende eilanden Ischia en Capri voor de
kust mijn aandacht krijgen. Vanaf Napels vlieg ik schuin de Italiaanse
laars over naar de kustplaats Brindisi, vanwaar ik de Adriatische
Zee oversteek naar het Griekse eiland Corfu. Ik vervolg mijn vlucht
langs de westkust van het Griekse vasteland tot ik de Golf van Korinthe
bereik. Ik vlieg verder over het water langs de noordkust van het
schiereiland de Peloponnesos tot aan de landengte van Korinthe. Deze
wordt doorsneden door het smalle Kanaal van Korinthe. Vanaf hier is
het niet ver meer naar Athene. |
 |
Het wordt opnieuw een lange vlucht, dus de brandstoftanks
van mijn Cessna 208 B Grand Caravan laat ik maximaal vullen. Ik ga
vliegen op een hoogte van 6000 ft; dat geeft mij voldoende ruimte
om veilig over de bergen te vliegen die ik onderweg zal tegenkomen. |
Enkele minuten na het opstijgen vanaf het vliegveld
Roma-Urbe vlieg ik boven het centrum van Rome. Ik herken veel gebouwen
van ons bezoek aan deze historische stad in 2005. Op de bovenste foto
zie ik o.a. de Sint-Pietersbasiliek, Castel Sant’Angelo, de Piazza
Navona, en het Pantheon. Op de onderste foto kan ik o.a. het Monument
Victor Emanuel II, het Forum Romanum, het Colosseum, de Palatijn,
en het Circus Maximus onderscheiden. |
Het is mooi, helder weer, zodat ik in de buurt van
Torre Astura kan genieten van het fraaie landschap met heuvels en
landbouwpercelen onder mij. |
Voor de kust bij Napels ligt het eiland Ischia.
Deze voormalige vulkaan wordt ook wel Isola Verde, het groene eiland,
genoemd, vanwege de altijd groene Monte Epomeo, met achthonderd meter
de hoogste berg van Ischia. De flanken kleuren het hele jaar door
in honderd tinten groen, met uitgestrekte bossen en wijngaarden. Ik
maak een kleine omweg over het water om het eiland te kunnen bewonderen. |
Als ik Napels nader, neemt de bewolking iets toe,
maar gelukkig zijn deze derde stad van Italië en de ten zuiden ervan
gelegen vulkaan de Vesuvius goed zichtbaar. |
Ik maak weer een kleine omweg over zee om het eiland
Capri te zien. Het meet slechts 10 km² en is bergachtig met steile
kliffen. Het is sinds de Romeinse oudheid geliefd vanwege zijn schoonheid
en fraaie uitzichten. Met een blik op de brandstofmeter besluit ik
om niet helemaal naar het eiland te vliegen. |
Als ik begin aan de oversteek van 'de laars'
neemt de hogere bewolking toe. Onderweg naar Brindisi ontvouwt zich
onder mij een fraai afwisselend landschap met bergen, dorpjes, en
landbouwpercelen. |
Brindisi is een havenstad aan de Adriatische Zee
in de hak van de laars van Italië. Hier neem ik afscheid van Italië.
Aan de overkant ligt Corfu. |
Het eiland Corfu hoort tot de belangrijkste eilanden
van de Ionische eilandengroep. Het is het meest noordelijk gelegen
eiland van Griekenland. Een deel van Corfu ligt voor het vasteland
van Albanië. Al lange tijd is het eiland een belangrijke geografische
plek. Veel culturen hebben hier invloed gehad. Naast de vele culturele
en historische sporen op het eiland, is Corfu ook een eiland dat mooi
gelegen is in de Ionische Zee en bovendien prachtige landschappen
herbergt. Marga en ik brachten in 1998 een week door op dit vakantie
eiland. |
‡
De schuine oversteek van Italië naar Griekenland
heeft een historische achtergrond. Een 'rechte' oversteek van de Adriatische
Zee zou via Albanië lopen. Jarenlang is het luchtruim van Albanië
hermetisch gesloten geweest, en pas sinds de politieke omwenteling
in Albanië is het Albanese luchtruim weer vrij. De luchtroutes zijn
echter bij het oude gebleven. Het traject vanaf Brindisi loopt naar
het eerste baken op Griekse bodem, Kerkyra (KRK), en heeft een lengte
van 118 nautische mijl. Kerkyra bevindt zich op het Griekse eiland
Corfu dat net op de grens met Albanië ligt. Een smalle streep water
scheidt het eiland van het Albanese vasteland. Tijdens de Koude Oorlog
zullen hier vast de nodige luisterposten van de NAVO hebben gestaan
en zal menig spion zich hier hebben opgehouden. Tegenwoordig lijkt
het eiland teruggegeven aan de bewoners, vriendelijke Grieken die
hun schapen hoeden en in kleine restaurantjes de massa's toeristen
van heerlijk eten voorzien. |
‡
Ik vlieg al snel boven het vasteland van Griekenland.
Aan de andere kant van de grote binnenzee Golfo de Arta passeer ik de hoogste
berg van mijn route, een kaal monster met een rij windmolens op de top. |
Vliegend over de Golf van Korinthe, het water dat
het schiereiland de Peloponnesos scheidt van de rest van Griekenland,
daal ik rustig af tot 3000 ft. Dan zie ik de landengte van Korinthe
voor mij liggen. Deze strook land wordt doorsneden door een lijnrecht
kanaal dat circa 6,3 km lang, 23 m breed en zo'n 8 m diep is. Het
werd in het laatste decennium van de 19e eeuw aangelegd. In 1987 stonden
Marga en ik op een smalle brug over het kanaal te kijken naar een
schip dat diep onder ons passeerde. |
‡
Aankomend bij het baken Korinthos (KOR) kun je goed
zien hoe vreemd de natuur Griekenland heeft bedeeld. Naar het westen
is er toegang tot de Adriatische Zee via de Golf van Korinthe; er
is een isthmus (landbrug) van 6 kilometer breed waarmee de Peloponnesos
is verbonden met de rest van de Balkan, en daarna strekt zich naar
het oosten toe de Golf van Athene uit. Voordat het kanaal in de isthmus
werd uitgehakt moesten schepen vanuit Athene met bestemming Italië
helemaal om de Peloponnesos heen varen. Dit was de Grieken in de oudheid
al een doorn in het oog, en ook de Romeinen was het opgevallen dat
het aanleggen van een kanaal door de isthmus van Korinthe de zeeverbinding
tussen Rome, Athene, en Byzantium (tegenwoordig Istanbul) zo'n 300
kilometer zou verkorten en tegelijk ook veiliger zou maken. De galeien
konden dan namelijk een groot stuk over binnenzeeën varen in plaats
van over open zee.
Er was in Korinthe al in de oudheid een installatie waarmee kleine
schepen uit het water werden getild, over een weg van de ene kant
van de isthmus naar de andere kant werden gereden en daar weer te
water gelaten. De lading van grotere schepen moest aan de ene kant
van de isthmus worden gelost, door slaven naar de andere kant gesleurd
en daar weer geladen in een ander schip. Reken maar dat Korinthe in
de oudheid een drukke stad was en dat er flink verdiend werd aan het
gezeul met goederen over de isthmus. Julius Caesar liet al plannen
voor een kanaal maken, maar keizer Nero zette daadwerkelijk een leger
slaven aan het werk om de droom van een echt kanaal te verwezenlijken.
De slaven kregen het werk vanwege de dikke kalksteenlagen niet gedaan,
de keizer kreeg problemen met de financiering, en het project werd
na enige tijd graven afgeblazen. Pas in 1886 lukte het om met behulp
van springstoffen en machines het kanaal in het gesteente uit te houwen. |
‡
Nadat ik het kanaal ben gepasseerd, komt Athene
snel dichterbij. De stad lijkt immens als ik boven de buitenwijken
vlieg. Ik besluit om het overvliegen van de Acropolis tot de volgende
etappe uit te stellen, draai om de stad heen en land op Athens Eleftherios
Venizelos International Airport. De Uiver landde in 1934 niet op dit
vliegveld; Parmentier en zijn bemanning zetten hun toestel neer op
Athens Ellinikon International Airport, maar dit vliegveld bestaat
niet meer. |
Wat een prachtige vlucht was dit! Het weer was mooi
en helder, zodat ik veel kon zien. De bezienswaardigheden van Rome
en het overvliegen van het Kanaal van Korinthe waren voor mij de hoogtepunten. |
|