1934 | In het spoor van de Uiver |
9. Van Koeweit naar Dubai |
Vliegen in de nacht, 'blindvliegen', is voor de
piloten van de KLM in 1934 nog een geheel nieuw vak. In Amerika was
men er in 1933 al toe overgegaan een netwerk van lichttorens te plaatsen
dwars over het continent. Plesman stuurt Parmentier naar dat land
om het nachtvliegen te bestuderen. In die tijd neemt deze ook kennis
van de DC-1 en hij telegrafeert enthousiast naar zijn baas Plesman:
"Dat vliegtuig hebben we in de KLM-vloot nodig!" Maar in nachtvliegen
ziet de KLM eigenlijk niets. Binnen Europa wordt, waar de grondorganisatie
dat toestaat, geëxperimenteerd. De Melbournerace is voor de KLM de
eerste aaneenschakeling van nachtvluchten over drie continenten, waar
geen of nauwelijks grondondersteuning is voor de navigatie. |
 |
 |
Na de grote race verandert de KLM haar standpunt
niet. Nachtvluchten op de Indië-route blijven uit den boze. De passagiers
blijven in de gelegenheid hun nachtrust op de grond te genieten in
eersteklashotels. Het gebrek aan goede radionavigatie geeft zodoende
een stuk charme aan de luchtreis naar de tropen. Maar omdat de vliegtuigen
steeds sneller worden kan men grotere trajecten in één stuk afleggen.
En dan gaan de passagiers klagen. Ze komen pas tegen donker op een
vreemde bestemming aan en vertrekken weer bij het eerste licht. Zo
kan men geen kennis nemen van andere culturen en gewoonten. Het klinkt
bijna als een verwijt aan het adres van de KLM dat zij de reistijd
probeert terug te brengen tot drie dagen. |
‡
Bij het maken van het vliegplan voor de vlucht van
vandaag hou ik met twee dingen rekening. Ik wil ten eerste enkele
iconische steden overvliegen. Dat zijn achtereenvolgens Koeweit-Stad,
de hoofdstad van Koeweit, Manama, de hoofdstad van Bahrein, Doha,
de hoofdstad van Qatar, en tenslotte Abu Dhabi. Het wordt een lange
vlucht dus ik denk dat ik de bezienswaardigheden van mijn bestemming
Dubai voor de volgende etappe bewaar. Naast dit toeristisch voornemen
ga ik ook zoveel mogelijk langs de kust van het Arabisch Schiereiland
vliegen. Ik probeer lange stukken over het water van de Perzische
Golf te vermijden. Mocht er onverhoopt iets misgaan dan crash ik liever
op het land dan op het water. Er liggen gelukkig geen bergen op de
route dus ik kan vanaf een hoogte van 1500 ft. de wereld onder mij
bekijken. |
 |
Slechts enkele minuten nadat de verkeerstoren mij
toestemming heeft gegeven op te stijgen vlieg ik boven Koeweit-Stad,
de hoofdstad en grootste stad van Koeweit. Ze is het politieke, economische
en culturele centrum van het land. De stad is modern, met indrukwekkende
wolkenkrabbers, maar heeft ook traditionele markten en musea die de
rijke geschiedenis van de regio tonen. Dankzij de olie-industrie is
Koeweit-Stad een van de welvarendste steden in het Midden-Oosten. |
 |
 |
De Al Hamra Tower is met 414 meter het hoogste gebouw
van Koeweit, en tevens de hoogste gebeeldhouwde betonnen wolkenkrabber
ter wereld. Het gebouw werd in 2011 voltooid. Kenmerkend is de asymmetrische
sculpturale vorm: elk verdiepingsplatform heeft op de zuidzijde een
weggekapte kwart sector, waardoor de toren een draaiende, lintachtige
geometrie krijgt. De zuidelijke gevel is bekleed met Jura-kalksteen
die zorgt voor passieve zonwering, terwijl de noord-, oost- en westzijde
volledig in glas zijn om uitzicht naar de Perzische Golf te maximaliseren.
De toren heeft 80 verdiepingen. |
 |
De Khiran Resorts zijn een reeks van kunstmatig
aangelegde inhammen en havens, gelegen langs de kuststrook ten zuiden
van Koeweit-Stad. Deze resorts zijn ontworpen om een luxe toeristische
bestemming te creëren, met jachthavens, stranden, hotels en andere
recreatieve voorzieningen. De ontwikkeling van Khiran Resorts is een
voorbeeld van hoe de kustlijn van Koeweit is aangepast om aan de behoeften
van de groeiende bevolking en de toeristische sector te voldoen. |
Ik vlieg over de op een landtong gelegen stad Ras
Tanura. |
Manama, de hoofdstad van Bahrein, verschijnt onder
mij. Het is de grootste stad van het land. Het aantal inwoners bedraagt
ongeveer 200.000, ruwweg een kwart van de volledige bevolking van
Bahrein. Manama werd al vermeld in islamitische geschriften daterend
uit 1345 of eerder. Het bestuur van het eiland werd overgenomen door
de Portugezen in 1521 en daarna door de Perzen in 1602. Sinds 1783
wordt het met korte onderbrekingen door de dynastie van al-Khalifa
bestuurd. Manama werd in 1958 tot vrijhaven benoemd en werd in 1971
de hoofdstad van het toen onafhankelijk geworden Bahrein. De economische
basis voor Manama is dezelfde als die van Bahrein als geheel: aardolie,
olieraffinage, visserij en het parelduiken. |
 |
De lucht is wazig boven Doha, de rond een baai gebouwde
hoofdstad van Qatar. Het is met ongeveer 800.000 inwoners de dichtstbevolkte
gemeente van het land. Meer dan 60% van de totale bevolking van Qatar
woont in deze stad, die tevens het economische hart van het land is.
Jammer dat het zicht zo slecht is, want de stad en de omgeving zien
er interessant uit. |
Ook Abu Dhabi is in nevelen gehuld. Het is de hoofdstad
van het emiraat Abu Dhabi en van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE).
Het is niet de grootste stad van de VAE, want dat is de noordelijker
gelegen stad Dubai. De bevolking werd in 2000 op 1 miljoen inwoners
geschat, waarvan ongeveer tachtig procent buitenlanders, veelal expats
uit landen als India, Pakistan, Egypte, Bangladesh, de Filipijnen
en diverse Arabische landen. |
Tijdens het laatste stuk van deze toch wel lange
en vermoeiende vlucht vlieg ik over een echte woestijn: zandribbels
zover het oog reikt. Ik ben blij als de verkeerstoren van Dubai International
Airport mij de instructie "left base for runway 30R" geeft. |
Deze luchthaven is de drukste ter wereld en dat
is te merken. Ik ben als vijfde aan de beurt om te landen en als ik
eenmaal geland ben is het een komen en gaan van vliegtuigen om mij
heen. Met een tevreden gevoel parkeer ik mijn trouwe KLM-machine op
een plek op de 'general aviation parking' en besluit in mijn hotel
een borrel te nemen op de goede afloop van deze interessante etappe
van mijn reis 'in het spoor van de Uiver'. |
|