Florida | 1991

Het onderstaande is een historisch reisverslag. De teksten en de illustraties zijn genomen uit een van de tientallen herinneringsalbums die Marga en ik sinds het begin van ons met elkaar zijn hebben samengesteld. De foto's zijn niet of nauwelijks bewerkt om de impact van de confrontatie met het verleden niet te verzachten en de sfeer van toen te bewaren.

Van 22 december 1991 t/m 5 januari 1992 maakten wij samen met Ivo en Laurence een rondreis per auto door Florida. Onze vakantie begon met een Trans World Airlines vlucht van Amsterdam Schiphol naar Tampa Airport met een tussenlanding op New York John F. Kennedy Airport.

Met Tampa (1) als begin- en eindpunt reden we de volgende route: Orlando (2), Cape Canaveral (3), Miami (4), Key West (5), Naples (6), St. Petersburg (7).

De vlucht naar Amerika verliep gladjes, alleen het wachten op het vliegveld van New York op de binnenlandse vlucht naar Tampa was wat minder geslaagd.

Nadat we onze huurauto, een Plymouth Acclaim, hadden opgehaald, konden we onze jetlag wegslapen in het Holiday Inn Hotel nabij Tampa Airport.

De volgende dag: de eerste zonnestralen, en het weerzien met het echte Amerikaanse ontbijt (eggs, bacon, hash browns, toast, sausages, juice, coffee).

Een niet al te lange rit bracht ons naar Kissimmee nabij Orlando, waar we in het Gemini Motel onderdak (en verkoeling) vonden.

Orlando is natuurlijk bekend om zijn vele pretparken. Als eerste stond het EPCOT Center op ons programma.

Ondanks het feit dat we EPCOT al voor de derde keer bezochten, verveelden we ons geen moment. Uiteraard werd ook weer een echt Engels biertje gedronken in de Rose & Crown Pub.

De volgende dag bezochten Marga en Laurence een overvol Magic Kingdom, waar blijkbaar heel Amerika naartoe was gegaan om de traditionele Christmas Parade te bekijken.

Arno en Ivo gingen naar de Disney-MGM Studios, waar het gek genoeg heel rustig was.

Een hoogtepunt voor Arno was de Star Wars Ride. Deze attractie was bij ons vorige bezoek nog niet gereed.

De hot dogs waren erg lekker en minstens een halve meter lang!

De volgende dag gingen we weer gezamenlijk op stap naar de Universal Studios. Ook hier was het erg druk, ook al zou je dat bij het zien van deze - vroeg genomen - foto niet zeggen.

Deze Studios zijn geweldig. Alle attracties zijn niet alleen indrukwekkend, maar bovenal entertaining. Hieronder foto's van de Animal Actors Stage (met Lassie), de Wild Wild Wild West Stunt Show (met grote explosies), en Kongfrontation (met een King Kong zo groot als een flatgebouw).

Helaas moesten we door de drukte vaak lang wachten voor bepaalde attracties, voor Back to the Future, the Ride zelfs anderhalf uur!

Maar de gezellige sfeer vergoedde veel. Sfeer was er ook in het Ierse restaurant, waar we een pitcher met bier leegdronken.

Pas tegen middernacht gingen we terug naar ons motel.

Onze volgende halteplaats was Titusville, waar we verbleven in de Quality Inn. Het plaatsje ligt nabij Capa Canaveral, waar we natuurlijk het Kennedy Space Center bezochten. Helaas ging onze bustour over het terrein pas na zonsondergang van start, zodat we een voor lancering gereedstaande space shuttle slechts als een fel licht in de verte konden zien.

Next stop: de Quality Inn in Miami. Net als in de andere grote Amerikaanse steden die we bezocht hebben, zijn hier in Miami de snelwegen met tig rijbanen indrukwekkend, maar voor de rest heeft de stad weinig indruk op ons gemaakt. Het beroemde Art Deco district ziet er vervallen uit, en we hebben weinig gezien van de Miami Vice glamour.

Arno en Ivo hadden hier een bijzondere 'hobby': het bezoeken van shopping malls op zoek naar filialen van Babbage's, een winkel die louter computersoftware verkoopt.

Het onder Miami gelegen Sea-Glades Motel werd onze uitvalsbasis voor tochten naar de Everglades en Key West.

Toen we de eerste keer in de Everglades waren, werd Marga opgevreten door muskieten, dus was ze nu zo verhullend mogelijk gekleed. Gelukkig voor haar was er deze keer geen muskiet te bekennen.

Arno links maakt de foto rechts. Het zijn cypressen in winterkledij.

Vanuit het in de Everglades gelegen dorp van de Miccosukee Indianen maakten we een tochtje met een airboat. Heel lawaaierig, maar wel leuk.

Oud en Nieuw vierden we met een heerlijk diner, waarbij Arno moeite had zijn baby ribs op te eten, en natuurlijk champagne - om 6 uur en om 12 uur!

Een autorit van bijna drie uur bracht ons naar Key West, het meest zuidelijk gelegen punt van de Verenigde Staten, slechts 90 mijl van Cuba verwijderd.

Twee beroemde gebouwen in Key West zijn het huis van de schrijver Ernest Hemingway, nu 'bewoond' door tientallen katten, en Sloppy Joe's, een bar waar Hemingway vaak kwam.

De dag die we in Key West doorbrachten, was een prachtige dag, zodat we volop konden genieten van zon, ijs, en strand.

Vooral op de pier was het goed toeven. 's Avonds maakten we vanaf deze pier foto's van de zonsondergang.

De volgende dag reden we naar het aan de westkust van Florida gelegen plaatsje Naples, waar we een slaapplaats vonden in Stoney's Courtyard Inn. 's Avonds speelden we een spelletje minigolf

De volgende ochtend moest er natuurlijk een bezoek gebracht worden aan het Teddy Bear Museum in Naples. Echt iets voor Marga!

's Middags reden we naar onze laatste pleisterplaats, de Econo Lodge in St. Petersburg. Hier zouden we de laatste paar dagen van onze vakantie doorbrengen. Op de foto de brug over Tampa Bay.

Helaas was het weer wat aan de koude kant tijdens deze laatste paar dagen, maar toch vermaakten we ons met winkelen, eten (o.a. bij een enorm groot en druk Italiaans restaurant), minigolf, en bowlen.

De voorlaatste dag gingen we naar Busch Gardens, een pretpark annex dierentuin. Ondanks het feit dat het slechts 13 graden was, moesten Arno en Ivo in twee waterattracties. De eerste was nog leuk, maar bij de tweede werden ze zo nat dat een acute longontsteking dreigde.

De dames hielden het bij onschuldiger genoegens, zoals een kooi met tropische vogels.

Onze laatste maaltijd werd een echte Amerikaanse maaltijd: hamburger and fries bij McDonald's.

Toen we onze huurauto bij Avis inleverden, bleek dat we in totaal 1754 miles gereden hadden.

De reis naar huis met Trans World Airlines verliep zonder vertragingen of andere problemen, zodat we moe maar tevreden in Amsterdam arriveerden.