Griekenland | 1987

Het onderstaande is een historisch reisverslag. De teksten en de illustraties zijn genomen uit een van de tientallen herinneringsalbums die Marga en ik sinds het begin van ons met elkaar zijn hebben samengesteld. De foto's zijn niet of nauwelijks bewerkt om de impact van de confrontatie met het verleden niet te verzachten en de sfeer van toen te bewaren.

Van 30 juli tot 6 augustus 1987 maakten wij een rondreis per bus door Griekenland. Onze vakantie begon met een Transavia vlucht van Amsterdam Schiphol naar het vliegveld van Athene. Na aankomst vertrokken we direct met een gelukkig air-conditioned bus (er heerste een hittegolf in Griekenland) naar onze eerste bestemming: het Kanaal van Korinthe.

Nog dezelfde dag zagen we onze eerste 'oude stenen': Oud-Korinthe, met o.a. de plaats waar de apostel Paulus sprak.

De volgende ochtend bezichtigden wij Mycene, de oude hoofdstad van Koning Agamemnon, met o.a. de beroemde Leeuwenpoort en het Koepelgraf.

's Middags bewonderden we het amfitheater van Epidaurus, waarvan de akoestiek onovertroffen is: het geluid is op de bovenste rang te horen!

De volgende dag reden we via Sparta naar de 'spookstad' Mystra met o.a. het Pantassa Klooster.

Uiteraard bezochten we de ruïnes van de oude stad Olympia, waar in 776 v. Chr. de eerste Olympische Spelen werden gehouden. Arno moest natuurlijk op de startlijn van het oude Stadion staan!

Ook het bijbehorende Museum was de moeite waard. Hier zagen we o.a. het beroemde Hermes beeld van Praxiteles. De middag brachten we door bij het zwembad van ons hotel. Heerlijk bij die hitte!

De reis ging verder langs de kust via Patras, waar we per ferry overstaken naar Antirion om vervolgens in Delphi aan te komen.

Vanaf het op een berg gelegen Delphi zagen we beneden ons een onafzienbare vlakte gevuld met olijfbomen. Bouwsels zoals op de rechterfoto staan overal in Griekenland langs de wegen, volgens gids Nana vooral op plaatsen waar dodelijke ongelukken zijn gebeurd.

In het Museum van Delphi zagen we o.a. de sfinx van Naxian en het beeld van de wagenmenner.

Verder bezochten we in Delphi natuurlijk de Tempel van Apollo (de Tempel van het Orakel), de Kastalische Bronnen, en het oude Stadion.

Laat in de middag kwamen we na een lange rit aan in Kalambaka. De volgende ochtend keken we er nog tegenaan vanuit de tuin van ons hotel, twee uur later zaten we er middenin: het rotslandschap met daarop de 24 kloosters van de Meteora. Indrukwekkend!

Nog niet zo lang geleden moesten de bezoekers nog in netten omhoog gehesen worden. Nu zijn er echter trappen en bruggen gebouwd. We konden dan ook enige kloosters bezoeken. 's Middags reden we via Thermopilae naar onze laatste verblijfplaats Athene.

In het Nationale Museum zagen we o.a. de Poseidon van Artemision en de Ephebe van Antikythera.

Natuurlijk stond een bezoek aan de Acropolis van Athene op het programma. Temidden van het reisgezelschap staat onze gids Nana (met zonnebril), een Griekse die voortreffelijk Nederlands sprak.

Vanaf de Acropolis hadden wij een prachtig uitzicht over de stad. Alleen de 'smog' was niet zo prettig om te zien!

Na een laatste lunch op een terrasje van Athene samen met een aantal mensen van het reisgezelschap gingen we naar het vliegveld, vanwaar we met een binnenlandse vlucht van Olympic Airways naar het eiland Kreta vlogen.