Sicilië | 2008

Van 30 april t/m 7 mei 2008 brachten wij een week vol cultuur en natuurschoon door op Sicilië, waar wij verbleven in het appartementencomplex Residence Il Patio, gelegen op enkele kilometers van Cefalù, een stadje aan de noordkust van het eiland.

Dit reisverhaal is geschreven door Marga.

30 april 2008

Na een voorspoedige vlucht met een Transavia vliegtuig de huurauto op het vliegveld van Catánia opgehaald bij Avis en na enig gezoek en gevloek de snelweg naar Cefalù gevonden. Om ca. 1:00 uur 's nachts kwamen we aan. Het toegangshek was gesloten. We moesten telefoneren met de receptie om naar binnen te kunnen.

1 mei 2008

's Morgens boodschappen gedaan en in de zon gezeten. In de loop van de middag naar Cefalù gereden, waar je absoluut je auto niet kwijt kunt. De haven, de Dom, en de smalle straatjes bekeken. Het zag er zwart van de mensen. 's Avonds gegeten in een restaurantje vlakbij het appartementencomplex.

2 mei 2008

Naar Valle dei Templi bij Agrigento gereden. Diverse Griekse tempels bekeken. Deze bereik je wandelend over de Strada Panoramica. Daarna het Archeologisch Museum bezocht, waar ik een bronzen kikker voor mijn verzameling heb gekocht. 's Avonds gegeten in Cefalù op een terras met uitzicht op de boulevard en de zee.

3 mei 2008

Vandaag naar de Etna gereden, het eerste deel via de autosnelweg, daarna via smalle en bochtige wegen door dorpjes naar de noordkant van de vulkaan. Veel bloemen gezien onderweg. Koffie gedronken op een terras met uitzicht op de besneeuwde top van de Etna. We zagen gestolde lavastromen en verbrande bomen van de uitbarsting in 2002. Vervolgens naar de zuidkant van de Etna gereden. Met de kabelbaan naar boven kost €50, dus dat hebben we niet gedaan. De zuidkant is kaal met kraters en gestolde lavastromen én toeristisch. Ik heb hier een kikker van lavasteen gekocht voor mijn verzameling. 's Avonds gegeten in Cefalù.

4 mei 2008

Ik ben jarig vandaag! 's Morgens buiten het appartement in de zon gezeten. 's Middags een autorit gemaakt door het Parco delle Madonie. Eerst naar het bedevaartsoord Gibilmanna, waar de kerkdienst nog aan de gang was. Na afloop de auto uit zijn krappe positie gewurmd. Toen via het Mufara Bos naar Piano Battaglia, een wintersportgebied. Vervolgens naar Petralia Soprana, een dorp gelegen op 1150 meter hoogte met uitzicht over Sicilië tot aan de Etna. 's Avonds opnieuw gegeten in Cefalù.

5 mei 2008

's Morgens boodschappen gedaan en koffie gedronken op een terras. Vervolgens hebben wij ons door het drukke verkeer van Palermo geworsteld om in Monreale de Dom Santa Maria la Nuova te kunnen bezoeken. Elke muur en elke nis van deze kerk is met goud ingelegde mozaïeken bedekt. Daarna naar Segesta gereden. Dit dorp heeft een tempel met 36 zuilen en een theater boven op de berg uitgehouwen in de rotsen. Vervolgens naar de zoutpannen en de molens bij Nubia. Onderweg moesten we een grote kudde schapen en geiten ontwijken. De molens bij de zoutpannen werkten niet meer, maar het zout was zout. Terug naar Cefalù via de snelweg, maar toch nog de hectiek van het verkeer in Palermo moeten doorstaan. 's Avonds in weer een ander restaurant in Cefalù gegeten.

6 mei 2008

's Morgens in de zon bij ons appartement gezeten. 's Middags een autorit gemaakt naar het Parco delle Madonie. Via Castelbueno, Isnello, en Collesano naar Scláfani Bagni gereden. Dit is een middeleeuws bergdorp met een ruïne van een Normandisch kasteel. 's Avonds gegeten in Cefalù.

7 mei 2008

Naar Piazza Armerina gereden om de Romeinse mozaïeken in de Villa Casale te bekijken. Het was er erg druk. Ik heb er een koelkastmagneet met een afbeelding van een mozaïek en een bijzondere kikker van leer voor mijn verzameling gekocht. Daarna naar Taormina met onderweg een gigantische onweersbui. In Taormina gezocht naar het Griekse Theater, maar we hebben het niet kunnen vinden. Tenslotte naar het vliegveld van Catánia gereden en de huurauto ingeleverd. In de taxfree winkel kon ik nog een luchtje en een kikker van keramiek voor mijn verzameling scoren. De vlucht naar Amsterdam verliep voorspoedig. Om ca. 2:00 uur 's nachts waren we weer thuis.