Treinend door Zwitserland

In juni 2017 treinden Marga en ik een week door Zwitserland. Op de kaart hieronder de plaatsen die wij aandeden en de route die wij reden met in totaal elf verschillende treinen. Ons begin- en eindpunt was Basel in het noorden van het land. Tijdens onze reis hield ik het thuisfront via dagelijkse e-mails op de hoogte van onze belevenissen.


Dag 1: Amstelveen • Amsterdam • Basel • Zürich

Vanochtend om 7:00 uur vertrokken wij van huis. Wij namen een metro naar het Centraal Station in Amsterdam, vanwaar een ICE hogesnelheidstrein ons naar Basel bracht, waar wij overstapten op een andere ICE trein, die ons om 16:00 uur in Zürich afleverde. Wat ging dat snel! Die Ice treinen rijden dan ook soms 300 km per uur.


Het is nu 17:00 uur en wij zitten achter een groot glas bier op een terras aan de oever van de Limmat, de rivier die door Zürich stroomt. Het is erg warm: 32 graden. Wij gaan zo nog even het centrum van de stad bekijken en een hapje eten.



Dag 2: Zürich • Bergün

Een Regio Express heeft ons vanochtend naar Chur gebracht, vanwaar wij met een smalspoortrein van de Rhätische Bahn de bergen inreden naar Bergün, waar ons volgende hotel ligt. Vlak voor Filisur ratelde onze trein over het wereldberoemde Landwasserviaduct.


Dit mailtje schrijf ik op het terras van het hotel met een Kaffee mit Apfelstrüdel voor mij op tafel. Wat een mooi uitzicht hebben wij op de boven het dorp liggende alpenweiden en bossen!


We gaan direct een wandeling maken door het dorp, dat er erg Zwitsers uitziet. Het is hier gelukkig een stuk koeler dan in Zürich: 24 graden.



Dag 3: Bergün • Tirano • Bergün

Vandaag waren wij weg met de Bernina Express. Deze rijdt dwars door de bergen naar het Italiaanse Tirano. Je ziet alles prachtig omdat je in een panoramarijtuig zit. Je rijdt langs gletsjers, boven diepe dalen met watervallen, tussen de bergtoppen.


De trein bereikt een hoogte van 2253 meter, en dat zonder de hulp van tandradspoor. Het vergt veel keerlussen, 55 tunnels en 196 bruggen om dit mogelijk te maken. Een van de bouwkundige meesterwerken op de route is het cirkelviaduct van Brusio.


In Tirano was het vanmiddag 36 graden. Pffff .... Dat is niet leuk meer. We zijn nu weer terug in Bergün, waar het gelukkig koeler is. Ik zit dit te schrijven op het balkon van onze kamer met een heerlijk glas bier voor mijn neus.

Een 'warme' groet uit Zwitserland, waar je trouwens wel polyglot moet zijn. In deze streek spreken ze Duits, Italiaans en Romaans. Je verstaat niks van wat ze zeggen.


Dag 4: Bergün

Een rustdag vandaag, d.w.z. een dag zonder treinen, d.w.z. een dag zonder rijdende treinen. Hier in Bergün is namelijk een groot spoorwegmuseum waar wij enkele plezierige uren hebben doorgebracht. Aan de hand van speciaal ingerichte ruimtes, originele museumstukken en een van de laatste Krokodil-locomotieven belicht het museum historische en actuele aspecten van de Albulaspoorlijn. Wij zagen ook een enorme modelspoorbaan waarvan alles met de hand was gemaakt. Het in mijn bericht van gisteren genoemde cirkelviaduct van Brusio maakte er deel van uit.


In de middag hebben wij een mooie wandeling gemaakt door de alpenweiden en dennenbossen boven het dorp. De palen van een sleeplift geven aan dat hier in de winter geskied wordt. Dat is nu moeilijk voor te stellen. Aan de overkant van het dal zagen wij de Bernina Express rijden. Het weer blijft prachtig. Het is nu 24 graden.



Dag 5: Bergün • Zermatt

Afgelopen nacht heeft het enorm geonweerd; wat een gedonder tussen die bergen! Vandaag scheen de zon echter weer. Dat kwam goed uit, want wij moesten een heeeeele lange treinreis maken met de Glacier Express. Deze trein heeft alleen maar panoramarijtuigen, dus je ziet veel van het landschap en dan is mooi weer natuurlijk meegenomen. Om 9:47 uur stapten wij in in Bergün in het zuidoosten van Zwitserland, om 17:05 uur stapten wij uit in Zermatt in het zuidwesten. Onderweg: bergen, rivieren, watervallen, gletsjers, maar ook koffie, wijn, bier, en een warme maaltijd. Het gaat meer om het kijken dan het rijden, dat dan ook heel langzaam gaat. Ze noemen deze trein niet voor niets der langsamste Schnellzug der Welt.


Ik schrijf dit bericht aan het begin van de avond op het terras van ons hotel dat aan de rand ligt van het autovrije Zermatt. Het dorp ligt op 1600 meter hoogte, maar toch is het nu buiten met een temperatuur van 22 graden heel aangenaam. Wij kijken uit op de Matterhorn, de 4478 meter hoge berg die een symbool voor Zwitserland is geworden.



Dag 6: Zermatt • Gornergrat • Zermatt

Wat een fantastische dag vandaag! Het begon al bij het ontbijt. Wij keken naar buiten en hadden een onbewolkt uitzicht op de Matterhorn.


In de ochtend bracht een trein van de Gornergrat Bahn ons naar de top van de Gornergrat berg die 'tegenover' de Matterhorn ligt. De trein zette ons vlak onder de top af (3100 meter). Ongelooflijk dat hij daar kon komen. Vanaf dat punt hadden wij een fabeltastisch uitzicht op de Matterhorn.


Op het terras van het bergrestaurant namen wij koffie met cake. De kruimels waren voor Marga's gevederde vriend. Vanaf hier keken wij op de Gornergratgletsjer, die net als zoveel andere gletsjers de laatste jaren een stuk korter is geworden.


In de middag liepen en klauterden wij zo'n 500 meter dalwaarts naar een van de stations langs de lijn, vanwaar wij terugreden naar Zermatt. Wij deden 2 uur over die 'wandeling'! Het gaf ons de gelegenheid unieke foto's te maken. Zien jullie Marga lopen?


Wij hadden de hele dag heerlijk weer, alhoewel er gedurende de dag steeds meer wolken kwamen. Aan het begin van de avond ging het zelfs regenen. Het water kwam met bakken naar beneden en het bliksemde en donderde van jewelste. De Matterhorn was onzichtbaar. We hebben daarom in het hotel gegeten en niet in een restaurant in het dorp. Ik heb rösti met ham en spiegelei gegeten, we zijn tenslotte in Zwitserland.


Dag 7: Zermatt • Brig • Bern

We zitten in Bern, waar het erg warm is, 28 graden. Een trein van de Matterhorn Gotthard Bahn reed ons vanochtend van Zermatt naar Brig, waar wij een Regio Express namen naar Bern. De middag hebben wij in de binnenstad van Bern doorgebracht.

Dé attractie van de stad is de astronomische klok in de Zytglogge toren. Wij namen deel aan een rondleiding door de toren en zagen van dichtbij het ingewikkelde klokmechanisme.


Vanaf de toren hadden wij een mooi uitzicht op de Oude Stad.


De kerk rechts op de foto is de Münster. Hét kenmerk van deze gotische kathedraal is de ingang met zijn vele geschilderde beelden en beeldjes.



Dag 8: Bern • Basel • Amsterdam • Amstelveen

Wij zitten in een ICE hogesnelheidstrein en rijden op dit moment het station van Keulen binnen. De beroemde kathedraal van Keulen torent boven het station uit.

Wij hebben de ochtend in Bern doorgebracht. Met een trolleybus reden wij naar de Rosengarten en de Bärengraben. De Rozentuin is een groot park met uitzicht op de Oude Stad en de rivier de Aare. In de tuin staan ruim 200 verschillende soorten rozen. Beren worden al sinds 1513 in de Berenkuil in Bern gehouden. De beer is het symbool van Bern en in de vlag van de stad is een klimmende zwarte beer te zien.


Daarna maakten wij een mooie wandeling langs de Aare. Dat leverde enkele fraaie foto's op van de Oude Stad.



Rond 2:00 uur vertrok onze Regio Express naar Basel. Daar stapten wij over op de internationale trein naar Amsterdam, die om 3:15 uur vertrok. Als alles goed gaat, zijn wij om 21:56 uur in het Centraal Station van Amsterdam. Het was een mooie week.