Treinend door Zwitserland |
In juni 2017 treinden Marga en ik een
week door Zwitserland. Op de kaart hieronder de plaatsen die wij aandeden
en de route die wij reden met in totaal elf verschillende treinen.
Ons begin- en eindpunt was Basel in het noorden van het land. Tijdens
onze reis hield ik het thuisfront via dagelijkse e-mails op de hoogte
van onze belevenissen. |
Dag 1: Amstelveen • Amsterdam • Basel • Zürich |
Vanochtend om 7:00 uur vertrokken wij
van huis. Wij namen een metro naar het Centraal Station in Amsterdam,
vanwaar een ICE hogesnelheidstrein ons naar Basel bracht, waar wij
overstapten op een andere ICE trein, die ons om 16:00 uur in Zürich
afleverde. Wat ging dat snel! Die Ice treinen rijden dan ook soms
300 km per uur. |
Het is nu 17:00 uur en wij zitten achter
een groot glas bier op een terras aan de oever van de Limmat, de rivier
die door Zürich stroomt. Het is erg warm: 32 graden. Wij gaan zo nog
even het centrum van de stad bekijken en een hapje eten. |
Een Regio Express heeft ons vanochtend
naar Chur gebracht, vanwaar wij met een smalspoortrein van de Rhätische
Bahn de bergen inreden naar Bergün, waar ons volgende hotel ligt.
Vlak voor Filisur ratelde onze trein over het wereldberoemde Landwasserviaduct. |
Dit mailtje schrijf ik op het terras
van het hotel met een Kaffee mit Apfelstrüdel voor mij op tafel. Wat
een mooi uitzicht hebben wij op de boven het dorp liggende alpenweiden
en bossen! |
We gaan direct een wandeling maken
door het dorp, dat er erg Zwitsers uitziet. Het is hier gelukkig
een stuk koeler dan in Zürich: 24 graden. |
Dag 3: Bergün • Tirano • Bergün |
Vandaag waren wij weg met de Bernina
Express. Deze rijdt dwars door de bergen naar het Italiaanse Tirano.
Je ziet alles prachtig omdat je in een panoramarijtuig zit. Je rijdt
langs gletsjers, boven diepe dalen met watervallen, tussen de bergtoppen. |
De trein bereikt een hoogte van 2253
meter, en dat zonder de hulp van tandradspoor. Het vergt veel keerlussen,
55 tunnels en 196 bruggen om dit mogelijk te maken. Een van de bouwkundige
meesterwerken op de route is het cirkelviaduct van Brusio. |
In Tirano was het vanmiddag 36 graden.
Pffff .... Dat is niet leuk meer. We zijn nu weer terug in Bergün,
waar het gelukkig koeler is. Ik zit dit te schrijven op het balkon
van onze kamer met een heerlijk glas bier voor mijn neus.
Een 'warme' groet uit Zwitserland, waar je trouwens wel polyglot moet
zijn. In deze streek spreken ze Duits, Italiaans en Romaans. Je verstaat
niks van wat ze zeggen. |
Een rustdag vandaag, d.w.z. een dag
zonder treinen, d.w.z. een dag zonder rijdende treinen. Hier in Bergün
is namelijk een groot spoorwegmuseum waar wij enkele plezierige uren
hebben doorgebracht. Aan de hand van speciaal ingerichte ruimtes,
originele museumstukken en een van de laatste Krokodil-locomotieven
belicht het museum historische en actuele aspecten van de Albulaspoorlijn.
Wij zagen ook een enorme modelspoorbaan waarvan alles met de hand
was gemaakt. Het in mijn bericht van gisteren genoemde cirkelviaduct
van Brusio maakte er deel van uit. |
In de middag hebben wij een mooie wandeling
gemaakt door de alpenweiden en dennenbossen boven het dorp. De palen
van een sleeplift geven aan dat hier in de winter geskied wordt. Dat
is nu moeilijk voor te stellen. Aan de overkant van het dal zagen
wij de Bernina Express rijden. Het weer blijft prachtig. Het is nu
24 graden. |
 |
 |
Afgelopen nacht heeft het enorm geonweerd;
wat een gedonder tussen die bergen! Vandaag scheen de zon echter weer.
Dat kwam goed uit, want wij moesten een heeeeele lange treinreis maken
met de Glacier Express. Deze trein heeft alleen maar panoramarijtuigen,
dus je ziet veel van het landschap en dan is mooi weer natuurlijk
meegenomen. Om 9:47 uur stapten wij in in Bergün in het zuidoosten
van Zwitserland, om 17:05 uur stapten wij uit in Zermatt in het zuidwesten.
Onderweg: bergen, rivieren, watervallen, gletsjers, maar ook koffie,
wijn, bier, en een warme maaltijd. Het gaat meer om het kijken dan
het rijden, dat dan ook heel langzaam gaat. Ze noemen deze trein niet
voor niets der langsamste Schnellzug der Welt. |
 |
 |
Ik schrijf dit bericht aan het begin
van de avond op het terras van ons hotel dat aan de rand ligt van
het autovrije Zermatt. Het dorp ligt op 1600 meter hoogte, maar toch
is het nu buiten met een temperatuur van 22 graden heel aangenaam.
Wij kijken uit op de Matterhorn, de 4478 meter hoge berg die een symbool
voor Zwitserland is geworden. |
Dag 6: Zermatt • Gornergrat • Zermatt |
Wat een fantastische dag vandaag! Het
begon al bij het ontbijt. Wij keken naar buiten en hadden een onbewolkt
uitzicht op de Matterhorn. |
In de ochtend bracht een trein van
de Gornergrat Bahn ons naar de top van de Gornergrat berg die 'tegenover'
de Matterhorn ligt. De trein zette ons vlak onder de top af (3100
meter). Ongelooflijk dat hij daar kon komen. Vanaf dat punt hadden
wij een fabeltastisch uitzicht op de Matterhorn. |
Op het terras van het bergrestaurant
namen wij koffie met cake. De kruimels waren voor Marga's gevederde
vriend. Vanaf hier keken wij op de Gornergratgletsjer, die net als
zoveel andere gletsjers de laatste jaren een stuk korter is geworden. |
In de middag liepen en klauterden wij
zo'n 500 meter dalwaarts naar een van de stations langs de lijn, vanwaar
wij terugreden naar Zermatt. Wij deden 2 uur over die 'wandeling'!
Het gaf ons de gelegenheid unieke foto's te maken. Zien jullie Marga
lopen? |
Wij hadden de hele dag heerlijk weer,
alhoewel er gedurende de dag steeds meer wolken kwamen. Aan het begin
van de avond ging het zelfs regenen. Het water kwam met bakken naar
beneden en het bliksemde en donderde van jewelste. De Matterhorn was
onzichtbaar. We hebben daarom in het hotel gegeten en niet in een
restaurant in het dorp. Ik heb rösti met ham en spiegelei gegeten,
we zijn tenslotte in Zwitserland. |
Dag 7: Zermatt • Brig • Bern |
We zitten in Bern, waar het erg warm
is, 28 graden. Een trein van de Matterhorn Gotthard Bahn reed ons
vanochtend van Zermatt naar Brig, waar wij een Regio Express namen
naar Bern. De middag hebben wij in de binnenstad van Bern doorgebracht.
Dé attractie van de stad is de astronomische klok in de Zytglogge
toren. Wij namen deel aan een rondleiding door de toren en zagen van
dichtbij het ingewikkelde klokmechanisme. |
Vanaf de toren hadden wij een mooi
uitzicht op de Oude Stad. |
De kerk rechts op de foto is de Münster.
Hét kenmerk van deze gotische kathedraal is de ingang met zijn vele
geschilderde beelden en beeldjes. |
Dag 8: Bern • Basel • Amsterdam • Amstelveen |
Wij zitten in een ICE hogesnelheidstrein
en rijden op dit moment het station van Keulen binnen. De beroemde
kathedraal van Keulen torent boven het station uit.
Wij hebben de ochtend in Bern doorgebracht. Met een trolleybus reden
wij naar de Rosengarten en de Bärengraben. De Rozentuin is een groot
park met uitzicht op de Oude Stad en de rivier de Aare. In de tuin
staan ruim 200 verschillende soorten rozen. Beren worden al sinds
1513 in de Berenkuil in Bern gehouden. De beer is het symbool van
Bern en in de vlag van de stad is een klimmende zwarte beer te zien. |
Daarna maakten wij een mooie wandeling
langs de Aare. Dat leverde enkele fraaie foto's op van de Oude Stad. |
Rond 2:00 uur vertrok onze Regio Express
naar Basel. Daar stapten wij over op de internationale trein naar
Amsterdam, die om 3:15 uur vertrok. Als alles goed gaat, zijn wij
om 21:56 uur in het Centraal Station van Amsterdam. Het was een mooie
week. |
|