Winkelcentra in de provincie lijken steeds meer op elkaar, schreven de
kranten onlangs. Overal dezelfde druilerige Blokkers, identieke Marskramers
en steriele Etossen. Hetzelfde verschijnsel zien we bij onderwijsinstellingen
en ziekenhuizen en omroepen en energiebedrijven: ze profileren zich tegen
de klippen op en hoe krampachtiger ze zich profileren, des te verwisselbaarder
ze worden. En in de cultuursector is het geen zier beter.
Vorige week maakte Jaap Lampe, directeur van de Haarlemse Philharmonie,
het programma voor 2007-2008 bekend. "Duidelijkheid en toegankelijkheid.
Dat is het credo van de Philharmonie voor het nieuwe seizoen. Het publiek,
vooral ook jongeren (...) moet weer gewonnen worden voor klassiek."
Geen kwaad woord over onze verbouwde Philharmonie - die is een sieraad
voor de stad en vooral de Kleine Zaal vind ik een juweel. Maar Jaap, met
permissie: dat credo van jou, het komt me zo bekend voor ...
"Duidelijkheid, toegankelijkheid, vooral ook jongeren" ... Blèh! Dat wordt
al tot vervelens toe beleden door je collega's in Heerenveen, Hengelo,
Oss en Terneuzen. Overal wringen theaterdirecteuren zich in bochten om
de jongeren te behagen. En iedereen doet mee aan die hypocrisie: violisten
met zes jaar conservatorium en ongeneeslijke rauwe plekken onder hun kin
van het vele studeren doen het voorkomen of hun leven pas zin heeft gehad
als ze één toondove jongere even uit z'n zuiphut hebben gelokt met de
concerti grossi van Händel.
En altijd gaat dat doelgroepdenken gepaard met opleukerij. Zo kondigde
Jaap Lampe een Haarlemse primeur aan. Zit u allemaal stevig?
"Tapas-concerten."
Kamermuziek met een Spaans accentje, met bij de prijs inbegrepen een glaasje
witte wijn en tapas.
Nota bene: Pieter Wispelwey zit in die serie, en het fameuze Cello Octet
Conjunto Ibérico - schitterende muziek, zonder meer, maar na de pauze
zit het publiek uit te buiken, met een pens vol patatas bravas en albondigas
(no. 4 op de menukaart: pikante gehaktballetjes in tomatensaus).
Op die manier kom je in een 'lose-lose' situatie. Als de tapas-concerten
aanslaan, komt er meer van die ongein. En als ze floppen, ligt de conclusie
voor de hand: de opzet was ondanks alles toch nog te hoogdrempelig. Dus
moet het nog duidelijker en nog toegankelijker, of nog lolliger.
· Onbeperkt Wiener Schnitzels eten bij walsen van Strauss.
· Notenkrakersuites voor vegetariërs.
· Vettebekconcerten voor luisteraars met grote trek, met in de
zaal een verrijdbare FEBO-muur.
· De incontinentieserie: een matinee met 24 muzikale miniatuurtjes,
met tussendoor steeds een korte pauze.
· Afkolfconcerten voor jonge moeders.
· Gustav Mahler interactief: het publiek bepaalt de volgorde der
symfoniedelen met een speciale joystick.
· Drive-in strijkkwartetten: gratis toegang met je scooter.
Jaap, als ik jou en al die andere cultuurbazen een tip mag geven over
die onbereikbare jongeren: hou eindelijk eens op ze te paaien. Want hoe
meer jij tegen ze aanschurkt, hoe meer ze jou zullen versmaden. Draai
het eens om. Wees een vent! Weer ze uit de concertzaal! Dat zou pas een
Haarlemse primeur zijn: een cultureel jongerenverbod.
KLASSIEK ONDER DE 30? NOG EVEN NIET!
Op hun MP3-spelers kunnen ze naar een moppie Mozart luisteren, als ze
per se willen, maar voor het echte werk - een concertbezoek - moeten ze
zich eerst rijp tonen. Leg de lat voor de verandering eens HOOG. Wie op
zijn 29e slaagt voor het examen componistenkennis mag zich inschrijven
voor een speciaal initiatie-concert.
"Voor het eerst de stilte en intimiteit ervaren van die heerlijke Kleine
Zaal, samen met bevoorrechte leeftijdgenoten, die net als jij ook allemaal
nog concertmaagd zijn."
En als het niet werkt, als over tien jaar De Philharmonie nog niet vol
zit, kunnen we er altijd nog schuimparty's organiseren of desnoods de
tent helemaal sluiten. Dan hebben we ons in ieder geval niet geprostitueerd
en gaan we met de ware liefhebbers knus naar Kadens of het Mosterdzaadje.
[Voorgelezen tijdens de Broodkast radiouitzending van maart 2007
op Radio Haarlem 105.]
© Marius Jaspers - p 2007 Raarlems Dagklad
Reacties naar marius.jaspers@gmail.com
https://arnodb.nl/marijas/ |