Het maatschappelijk debat is in dit
land van een armetierig niveau. Zelden hoor je zorgvuldig opgebouwde
betogen en doorwrochte argumenten. De kiezer wordt afgescheept met
geschimp, verdachtmakingen, simplificaties, leugens en drogredeneringen
op hoge toon gelanceerd door partijen die elkaar niet blieven of
alleen als karikatuur kennen. Dat verbaal geweld schaadt de democratie
en ik zou daarom liever politiek gewicht toekennen aan een andere,
gezondere vorm van spierballenvertoon.
Ik kwam op het idee toen ik de jaarwisseling doorbracht in Orkney,
een eilandengroep ten noorden van Schotland. Daar vieren ze Nieuwjaar
met de BA', een soort massarugby. BA' is de korte vorm van 'ball',
de speelbal. En dus niet van 'barricaden' ook geen gekke theorie,
want op de wedstrijddag zijn in Kirkwall (met 7000 inwoners de belangrijkste
nederzetting) alle etalages, voordeuren en zelfs PIN-automaten met
zware planken afgezet, zodat de meute in het heetst van de strijd
behalve de eigen botten en schedels niet ook het onroerend goed beschadigt.
Er wordt gespeeld door de stoerste mannen van het stadje, die traditioneel
worden onderverdeeld in uppies en doonies. Eerstgenoemden zijn landrotten,
terwijl doonies beroepshalve het ruime sop kiezen, als visser of matroos.
Het doel van het spel is simpel: de uppies moeten de ba' (jaarlijks
speciaal vervaardigd van met kurk gevuld leer) vanaf Broad Street
doen belanden bij de haven van Kirkwall Bay, daarbij meer dan stevig
gehinderd door enkele honderden jullie raden het al onverzettelijke
doonies, wier primitief streven het is dezelfde ba' tegen een muurtje
aan de andere kant van het stadje te drukken. Dat lukt niet altijd
voor het invallen der duisternis.
De opkomst van de matadoren, ieder van hun eigen kant van de stad,
had iets tribaals; dit was een stammenoorlog. Mannetjesputters, schouder
aan schouder; gebundelde vastberadenheid, eendracht en oerkracht.
De ba' werd opgegooid en ... daarna heb ํk 'm nooit meer teruggezien.
Hij was er, ongetwijfeld, ergens tussen de zwoegende lijven, daar
waar de dierlijke geluiden het luidst klonken gebrul, gegrom, gekreun.
Hij was op de plek waar de stoomwolk uit de m๊lee oprees een cocktail
van zweet, schuimvlokken en testosteron. Na een halfuur waren wij
vernikkeld; de onzichtbare ba' had toen hemelsbreed hoogstens 5 meter
afgelegd. We gingen ergens soep eten en bij terugkomst bleek de situatie
onveranderd.
"Hoe weten ze wie bij elkaar horen?" vroeg mijn vrouw, zich voor het
eerst van haar leven verdiepend in een teamsport. Ik opperde dat uppies
naar schapenkeutels roken en doonies naar vis. Geintje, die mannen
kennen elkaar natuurlijk allemaal. Dus als we de BA' integreren in
het Nederlandse kiesstelsel moet daar wat op gevonden worden. Populisten
met platinablonde pruiken laten spelen leek ons onpraktisch. De linkse
kerk in rood tenue? We keken nog een tijdje hoe de krachtpatsers sleurden
en sjorden, waarna we het voor gezien hielden. In The Orcadian lazen
we later dat de ba' met aanhangende mannen anderhalf uur in een steegje
had vertoefd, maar uiteindelijk hadden de doonies gewonnen. Of anders
de uppies.
Maar jullie snappen waar ik heen wil. Voor de sociale cohesie en het
wederzijds respect is het uiteraard bevorderlijk als rivaliserende
groeperingen elkaar ontmoeten (en intiem leren kennen). Ik stel daarom
voor dat 30 Kamerzetels kunnen worden behaald in landelijke BA'-rondes.
Op een punt slechts ben ik er niet uit. Wat te doen met de vrouwen?
Want dit was de Men's BA'. Ooit was er ook een Women's BA', maar die
werd afgeschaft. Niet wegens gebrek aan belangstelling, vertelde ons
een toeschouwer, met een veelbetekenende knipoog. Integendeel. Too
violent ... De vrouwen vochten als straatkatten en na afloop was er geen
gemoedelijk glaasje whisky ...
© Marius Jaspers - p 2017 Straatjournaal
https://arnodb.nl/marijas/ |