De brouwers van Jopenbier introduceerden onlangs Kenau, hun 'eau de vie
de bière'. Schnapps dus, al vindt de producent zelf dat ordinair klinken.
Hij houdt het op 'biergeest'. 40%. Dubbel gestookt. In een sierlijke fles
met guitig etiket door Joost Swarte. Mooi meegenomen toch in deze donkere,
dorstige tijden? Hoewel ... volgens het Haarlems Weekblad is de
borrel gericht op een 'jong publiek'.
Het nieuwe elixer werd gelanceerd in bruin café de Uiver en gekeurd door
een select comité van fijnproevers - zo select dat ik werd gepasseerd.
Nu ik daar een week later toch ben, organiseer ik mijn eigen proeverij.
Ik bestel een Kenau en posteer me aan de toog. Ik nip. Ik nip nogmaals
... Voortreffelijk spul! Geschikt voor de rijpere drinker, constateer
ik vergenoegd, en ik geef mij over aan gemijmer over allerhande zaken
die jullie geen bal aangaan en over 'jong publiek'.
Van de commercie snap je wel dat die zich wil inlikken bij de aanstormende
consument, maar ook de overheid schurkt te pas en te onpas tegen 'jongeren'
aan. Jongeren moeten meer bewegen, gezonder eten, veilig vrijen, een helm
dragen (bij het brommeren, niet bij het vrijen), meer lezen, zich laven
aan Kunst, etc. En nu ook nog Kenau drinken. Jong zijn, je hebt er een
dagtaak aan.
Dan vliegt de deur open en de tochtvlaag voert een scherpe deo-lucht aan,
verspreid door een naakte jongeman die ogenblikkelijk met een klamme handdoek
naar de stamgasten begint te zwiepen. Hij doet me aan iemand denken. Als
er vijf blote, even sterk riekende vriendjes binnenkomen, weet ik het.
SUPERCHARGE YOURSELF!
Die Axe-reclame! Jongen komt onder de douche vandaan. Hij besproeit zich
alsof hij een door rupsen bedreigd aardbeienveldje is, slaat nonchalant
een handdoek om zijn lendenen en loopt in zijn blote hol de straat op,
de metro in, naar een disco waar hij met die handdoek uithaalt naar een
sukkel aan de bar en hem zijn zwijmelende babe afpikt, waarna het stel
gearmd (high van Axe en zichzelf) naar buiten loopt. Zo moet dat dus!
"Zes dubbele Kenaus met Baileys en ice!" brult een van de deo-boy's naar
de kastelein en mept gefrustreerd met zijn natte handdoek. Er zijn geen
babes in de Uiver.
Ik begrijp dat de campagne de doelgroep heeft bereikt en verlaat het café.
© Marius Jaspers - p 2005 Raarlems Dagklad
https://arnodb.nl/marijas/ |