"Examentraining wordt de normaalste
zaak" poneerde de voorpagina van de Volkskrant vanochtend.
82% van de scholen biedt de leerlingen extra training aan, soms (tegen
betaling) in samenwerking met een extern bureau. En daarnaast slaat
een keur aan particuliere instellingen en opleidingen een slaatje
uit de examenhype.
Het aanzien van de docent is de afgelopen veertig jaar stelselmatig
ondermijnd door de politiek, de Inspectie, de onderwijsmaffia en de
ouders. Maar laten we toch vooral de scholen zelf niet vergeten. Een
school die externe 'examenlessen' aanbiedt diskwalificeert zijn eigen
personeel (niettemin zullen ze binnenkort uit concurrentieoverwegingen
allemaal gaan meedoen).
Ik ga het niet tot op drie cijfers achter de komma uitrekenen (een
onuitroeibare hebbelijkheid in edukringen), maar je mag aannemen dat
een vwo-leerling in zes jaar circa duizend dagen les heeft gekregen.
In duizend dagen kun je – in theorie – toch best het een en ander
aan inzicht en kennis opdoen, de vereiste oefeningen maken, aan je
tekortkomingen schaven en hiaten wegwerken. Al die tijd maak je proefwerken
en tentamens (zelfs meer dan goed voor je is) of los je sommen en
problemen op. In diezelfde duizend dagen ontwikkel je daarin gaandeweg
routine en ontdek je welke voorbereiding en welke technieken bij jou
het best renderen. Mocht je ondanks je constante inspanningen vastlopen
bij het leren of stroef gaan, is er altijd wel een vakbekwame leraar
in het gebouw met een druppeltje kruipolie. Ze zijn heus niet te beroerd
je op verzoek een paar trucs of adviezen aan de hand te doen.
Gespecialiseerde bureaus als Onderwijshelden strijken in het seizoen
dagelijks €100 euro op per leerling; de deelnemende leerlingen en
de bezorgde ouders die zo'n bedrag ophoesten, mogen zich afvragen
hoe drie intensieve dagen 'schaduwonderwijs' zich verhouden tot de
duizend die de kandidaten al achter de kiezen hebben. Als ze elke
dag 0,003% harder hadden gewerkt of 0,003% beter hadden geluisterd,
of 0,0003% meer vragen hadden gesteld, had dat dan niet hetzelfde
effect gehad? Nou ja, laat het 0,005% zijn. Of 0,1% of 1% ... Reken
samen met een Onderwijsheld naar keuze uit hoeveel minuten extra huiswerk
ze hadden moeten doen (misschien kent jouw Held een handig foefje!)
– of beter, doe het op eigen kracht. Bedenk als de som af is, dat
veel leerlingen (vooral de luiere sujetten) wel 30% beter kunnen (dat
is 10.000 x 0,003).
En de altijd hypernerveuze scholen zouden er beter aan doen zich sappel
te maken over minder modieuze zaken. Laat ik eens iets noemen: nergens
in de ontwikkelde wereld hebben leerlingen minder plezier in wiskunde
en lezen dan in Nederland. Dat lijkt me het grootste euvel. En als
we dat verhelpen is de rituele paniek in het zicht van de eindstreep
grotendeels overbodig.
© Marius Jaspers - p 2017 Raarlems Dagklad
https://arnodb.nl/marijas/ |