Lezers vragen mij vaak: Marius, moet je vandaag de dag perse klootloos
en zielloos zijn om carrière te maken in het onderwijs? Jazeker,
antwoord ik dan en ik voeg er behulpzaam aan toe dat een 'oversized'
geweten eveneens een belangrijke voorwaarde is. Ik baseer dat onder
meer op het bangige gezemel in de digitale onderwijs-nieuwsgroepen.
Neem nou deze noodkreet:
Hallo allemaal,
Ik heb een leerling in 6 vwo die heel erg stottert. We gebruiken
het Cito spreekvaardigheidstentamen, maar ik maak me zorgen over
hoe deze leerling zijn tekst gaat voorlezen voor de uitspraak. Is
er iemand die me een idee kan geven hoe ik dit anders kan doen?
Alvast heel erg bedankt,
Machteld
Normaliter geeft zo’n amechtig mailtje mij genoeg aanknopingspunten
om mij uit te leven als azijnpisser of Don Quichot ... maar nú even
niet. Ik schrijf deze stukjes al een maand voor de verschijningsdatum,
dus als u dit leest is het ofwel DAY 34 met alle bijbehorende 'gloom
and doom' of ze zijn alweer druk aan het puinruimen in Umm Qasr en
Bagdad. Hoe dan ook, op dit moment zie ik via CNN al een kwartier
lang opgewonden Iraakse militairen langs de rietkragen van de Tigris
draven. Ze schieten lukraak in het water, waar ze neergestorte Britse
piloten vermoeden. Het is een bizar tafereel, dat zo in Conrad's
Heart Of Darkness zou passen.
De oorlogsgruwelen gaan mij niet in de koude kleren zitten, dus
van de weeromstuit wordt dit een 'feelgood column'; hij zou overgeschreven
kunnen zijn uit het tijdschrift LééRKRACHT (OMDAT WE WETEN HOE
LEUK LESGEVEN IS!) dat u als ongeadresseerd drukwerk in uw postvakje
krijgt. Maar plagiaat was niet nodig, want in de week dat Bush aftelde
voor het startschot, vierde mijn school zijn 75-jarig bestaan.
Er waren maar liefst vier dagen uitgetrokken voor de feestelijkheden.
Aanvankelijk haalden de leden van de jubileumcommissie vooral nostalgische
herinneringen op aan de lustrumvieringen van weleer (dat krijg je
met die vergrijzing), maar langzaamaan begon er toch iets moois
te groeien. Het programma werd zelfs zo ambitieus dat we vreesden
ons eraan te vertillen: was het niet wat veel van het goede, een
tentoonstelling, een culturele dag, een ski-ochtend, een musical,
een benefietavond, een vossenjacht, een disco-party en een galadiner?
Mijn andere kwaliteiten ten spijt is voor mij bij dit soort gelegenheden
onvermijdelijk een rol weggelegd als joker of entertainer. Als Hoofd
Amusement was ik verantwoordelijk voor de liedjes en komische sketches
die als entr’acte dienden bij het slotdiner. En daaruit ontstond
het plan een documentaire over de school te maken en die op een
groot scherm te vertonen. Collega Pjotr kon na enig oefenen overweg
met het software-programma Pinnacle en samen experimenteerden wij
met groeiend zelfvertrouwen met ons ruwe filmmateriaal. Voorzichtig
optimisme sloeg om in jongensachtige uitgelatenheid en de dag voor
de première konden we ons enthousiasme niet langer verborgen houden
voor nieuwsgierige collega's en de obers van Lotus Garden, die ons
die week in leven hadden gehouden.
Rechtgeaarde docenten werken doorgaans alleen samen zolang ze door
een coördinator onder schot worden gehouden, maar deze coproductie
was een welkome uitzondering. Als we het onderling eens waren, hoefden
we verder met niemand te overleggen. We hadden een concreet doel,
een duidelijke deadline en uiteindelijk, toen de aftiteling zich
onder luid applaus ontrolde, ook nog eens eer van ons werk. Was
het altijd maar zo!
Maar ik schrijf dit niet vanuit een oogpunt van zelfpromotie. Het
was voor iedereen een glorieuze week. Ik vond het vooral een verademing
allerlei mensen in een ongebruikelijke rol te zien: de economieleraar
glunderend op het podium achter zijn gerestaureerde Jimmy Hendrix
gitaar, de conciërge zelfbewust in rokkostuum, de rector die tijdens
de vossenjacht stond te schoffelen in een stadsplantsoen. Na afloop
van alle festiviteiten keken we elkaar in de docentenkamer enigszins
verbaasd aan: wisten jullie dat we dit in ons hadden? Het was of
een 58-jarige vrouw zonder kunstgrepen van een louche Italiaanse
arts haar eerste baby'tje op de wereld had gezet.
Wij genieten nog steeds een beetje na en er zijn inmiddels alweer
nieuwe leuke plannen geboren. (Zeg nou zelf, is dit een 'feelgood
column' of niet?) Dus misschien moet u eens nagaan hoe ú kunt variëren
op het vaste repertoire. Verras uzelf en uw leerlingen. Met een
doodbiddersgezicht de werkwijzers uitdelen of zaniken dat de leesdossiers
niet op tijd zijn ingeleverd, kan altijd nog. Ik zou zeggen, of
het nou DAY 58 is of een gewone woensdag gehaktdag, treuzel niet
te lang. Bak nog dit schooljaar duizend Thaise loempia's voor War
Child Nederland, organiseer met 4 havo een limbodans-wedstrijd of
kom vermomd als Jan Peter Balkenende naar de diploma-uitreiking.
Doe iets wat niet verwacht wordt van de doorsnee LééRKRACHT.
Omdat we weten hoe saai lesgeven soms is!
© Marius Jaspers - p 2003 Levende Talen Magazine
Reacties naar marius.jaspers@gmail.com
https://arnodb.nl/marijas/ |