Ik ben er weer eens ingetuind. Op mijn vrije dinsdagochtend niet bij de
sigarenboer binnengelopen om de Trouw te kopen, maar bij
de vriendelijke boekhandel bij mij om de hoek, hoewel ik weet dat
ik daar te vaak bezwijk voor de vele verlokkingen. Ditmaal val ik
voor The Atlas Of Literature, gebonden, 352 pagina's, fraai
geïllustreerd, met meer dan tachtig door Malcolm Bradbury geredigeerde
essays over literaire landschappen en steden door de eeuwen heen
– Goethes Weimar, James Fenimore Coopers Frontier, Hardy's Wessex,
Wittgensteins Wenen, Parijs in de jaren twintig, Scott Fitzgeralds
Hollywood en nog zo'n zeventig andere dus. Anderhalve kilo literair
krachtvoer voor maar € 38,12.
Bij de kassa ontdek ik dat Van Oorschot de vijftigste verjaardag
van zijn Russische Bibliotheek viert door verspreid over het jaar
twaalf delen in de aanbieding te doen voor € 25. Deze maand Tsjechows
Verzamelde Werken deel 1 (670 blz. dundruk). Het voordeel
van de verschraling van de literatuurlessen is dat ik me vaker buiten
het vertrouwde Angelsaksische territorium waag. Dus Tsjechow gaat
ook in de boodschappentas. Oh ja, en een krant, dat komt dan samen
op een welbestede € 64,22.
Nou zal het u niet bijster boeien hoeveel ik voor mijn leesgenot
neertel, maar onlangs lag in mijn postvakje een kennismakingspakket
van de vernieuwde methode Milestones voor 4 en 5 havo. Ik
zie dat ze bij Wolters Noordhoff zijn overgestapt op het soort katernen
dat we al kenden van Touchdown (ThiemeMeulenhoff), inclusief
de akelige oogjes van ijzerdraad, die bij de te verschijnen herziene
editie van die leergang nou juist weer zijn weggelaten.
Het betreft hier een 'hands-on' methode, vermeldt de begeleidende
'hand-out' triomfantelijk; kennelijk was de eerste generatie Milestones
een 'hands-off' methode, of een 'hands-free' methode, dat wordt discreet
verzwegen. Ik zal de verleiding weerstaan de draak te steken met
het voze idioom waarin de leergang wordt aangeprezen. Van de inhoud
ben ik evenmin geporteerd, maar het gaat me hier vooral om de prijs.
De acht tijdschriften kosten samen met een uiterst summier grammaticaoverzicht
€ 68,75 – oftewel € 4,53 minder dan mijn eigen smulpakket.
De grote concurrent is niet goedkoper, dus ouders worden geacht
zulke bedragen op te hoesten alsof het de gewoonste zaak van de
wereld is. Desondanks even navraag gedaan op de Nederlandse Onderwijs
Tentoonstelling, waar de toonaangevende spelers op de onderwijsmarkt
hun kraampjes hadden geformeerd rond eigen reclamezuilen zo groot
als Canadese graansilo's. "Ik weet er alles van, ja, ik heb zelf
drie kinderen," zei de voorlichter. Na enige aarzeling drong de
geringe wervingskracht van deze tekst tot hem door: "Maar als je
nou kijkt hoeveel die gasten stukslaan bij een avondje stappen ..."
Niet alleen de prijs van die boeken staat me tegen. Sinds de invoering
van de Tweede Fase, met de aanvankelijke desoriëntatie van dien,
loop ik gedwee aan het handje van de uitgeverijen. De kast in mijn
lokaal puilt uit van de duurbetaalde rimram: kamerbrede ringbandmappen,
methodewijzers, ontilbare 'teacher's guides', ontelbare antwoordenboekjes,
'speech cards', CD's – nog even en we laten ons speciaal ontworpen
Wolters Noordhoff schoeisel en kleding aansmeren: krijtwerend, kreukvrij
en met handige zakken voor sleutelbos, WN-docentenagenda en telescopische
WN aanwijsstok.
Voorheen vertrouwde ik in de bovenbouw overwegend op mijn eigen
lesideeën. Nu de reactie tegen de zelfwerkzaamheid inzet (grammatica
mag weer worden uitgelegd, staat er hypocriet in die 'hand-out') lijkt
het moment me gunstig om mijn creativiteit weer aan te spreken en
het plezier van zelfgemaakt lesmateriaal te herontdekken. Een jaarlaag
van vijfenzeventig leerlingen die met Milestones werkt, besteedt
daaraan 75 x 68 = € 5100. Dat is over twee schooljaren zowat € 100
euro per lesweek. Met een vijfde van dat bedrag kun je wekelijks
een puike leesmap samenstellen: Newsweek kost € 3,95, The
Times € 2,95 en The New Scientist € 5,95. En dan heb
ik het nog niet eens over al het moois dat je vers van het internet
kunt plukken. Want als ik met de stroom mee blijf drijven, begint
4 havo het nieuwe schooljaar zo:
"What’s what in Milestones?
De hoofdmoot in elke module wordt gevormd door twee 'Tasks'.
Wat is een 'Task'?
Een 'Task' is een verzameling opdrachten die allemaal toewerken naar
het concrete einddoel dat in de titel is genoemd.
Elke 'Task' bestaat uit 'Activities' (A,B,C, enzovoort).
Wat is een 'Activity'?
Een 'Activity' bestaat uit een serie opdrachten die vaardigheden,
strategieën en kennisonderdelen traint die je nodig hebt om de eindopdracht
goed uit te voeren."
Ik kan er niet langer tegen! Ik wil terug naar mijn eigen vrolijke,
geïmproviseerde chaos. Op de valreep opdrachten bedenken, knippen,
plakken, kopiëren. Ik wil weer artikelen behandelen die MIJ aanspreken
en dan hopen dat de vonk overspringt. En bij die enkele luiwammes
die niet in staat is uit zichzelf te begrijpen wat een 'Activity'
is, hanteer ik de aloude 'hands-up' methode: "Sjoerd, dit is een overval!
Nu meteen aan het werk of anders opdonderen!"
© Marius Jaspers - p 2003 Levende Talen Magazine
Reacties naar marius.jaspers@gmail.com
https://arnodb.nl/marijas/ |