Good buy of goodbye?

Ik ben er weer eens ingetuind. Op mijn vrije dinsdagochtend niet bij de sigarenboer binnengelopen om de Trouw te kopen, maar bij de vriendelijke boekhandel bij mij om de hoek, hoewel ik weet dat ik daar te vaak bezwijk voor de vele verlokkingen. Ditmaal val ik voor The Atlas Of Literature, gebonden, 352 pagina's, fraai geïllustreerd, met meer dan tachtig door Malcolm Bradbury geredigeerde essays over literaire landschappen en steden door de eeuwen heen – Goethes Weimar, James Fenimore Coopers Frontier, Hardy's Wessex, Wittgensteins Wenen, Parijs in de jaren twintig, Scott Fitzgeralds Hollywood en nog zo'n zeventig andere dus. Anderhalve kilo literair krachtvoer voor maar € 38,12.

Bij de kassa ontdek ik dat Van Oorschot de vijftigste verjaardag van zijn Russische Bibliotheek viert door verspreid over het jaar twaalf delen in de aanbieding te doen voor € 25. Deze maand Tsjechows Verzamelde Werken deel 1 (670 blz. dundruk). Het voordeel van de verschraling van de literatuurlessen is dat ik me vaker buiten het vertrouwde Angelsaksische territorium waag. Dus Tsjechow gaat ook in de boodschappentas. Oh ja, en een krant, dat komt dan samen op een welbestede € 64,22.

Nou zal het u niet bijster boeien hoeveel ik voor mijn leesgenot neertel, maar onlangs lag in mijn postvakje een kennismakingspakket van de vernieuwde methode Milestones voor 4 en 5 havo. Ik zie dat ze bij Wolters Noordhoff zijn overgestapt op het soort katernen dat we al kenden van Touchdown (ThiemeMeulenhoff), inclusief de akelige oogjes van ijzerdraad, die bij de te verschijnen herziene editie van die leergang nou juist weer zijn weggelaten.

Het betreft hier een 'hands-on' methode, vermeldt de begeleidende 'hand-out' triomfantelijk; kennelijk was de eerste generatie Milestones een 'hands-off' methode, of een 'hands-free' methode, dat wordt discreet verzwegen. Ik zal de verleiding weerstaan de draak te steken met het voze idioom waarin de leergang wordt aangeprezen. Van de inhoud ben ik evenmin geporteerd, maar het gaat me hier vooral om de prijs. De acht tijdschriften kosten samen met een uiterst summier grammaticaoverzicht € 68,75 – oftewel € 4,53 minder dan mijn eigen smulpakket.

De grote concurrent is niet goedkoper, dus ouders worden geacht zulke bedragen op te hoesten alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Desondanks even navraag gedaan op de Nederlandse Onderwijs Tentoonstelling, waar de toonaangevende spelers op de onderwijsmarkt hun kraampjes hadden geformeerd rond eigen reclamezuilen zo groot als Canadese graansilo's. "Ik weet er alles van, ja, ik heb zelf drie kinderen," zei de voorlichter. Na enige aarzeling drong de geringe wervingskracht van deze tekst tot hem door: "Maar als je nou kijkt hoeveel die gasten stukslaan bij een avondje stappen ..."

Niet alleen de prijs van die boeken staat me tegen. Sinds de invoering van de Tweede Fase, met de aanvankelijke desoriëntatie van dien, loop ik gedwee aan het handje van de uitgeverijen. De kast in mijn lokaal puilt uit van de duurbetaalde rimram: kamerbrede ringbandmappen, methodewijzers, ontilbare 'teacher's guides', ontelbare antwoordenboekjes, 'speech cards', CD's – nog even en we laten ons speciaal ontworpen Wolters Noordhoff schoeisel en kleding aansmeren: krijtwerend, kreukvrij en met handige zakken voor sleutelbos, WN-docentenagenda en telescopische WN aanwijsstok.

Voorheen vertrouwde ik in de bovenbouw overwegend op mijn eigen lesideeën. Nu de reactie tegen de zelfwerkzaamheid inzet (grammatica mag weer worden uitgelegd, staat er hypocriet in die 'hand-out') lijkt het moment me gunstig om mijn creativiteit weer aan te spreken en het plezier van zelfgemaakt lesmateriaal te herontdekken. Een jaarlaag van vijfenzeventig leerlingen die met Milestones werkt, besteedt daaraan 75 x 68 = € 5100. Dat is over twee schooljaren zowat € 100 euro per lesweek. Met een vijfde van dat bedrag kun je wekelijks een puike leesmap samenstellen: Newsweek kost € 3,95, The Times € 2,95 en The New Scientist € 5,95. En dan heb ik het nog niet eens over al het moois dat je vers van het internet kunt plukken. Want als ik met de stroom mee blijf drijven, begint 4 havo het nieuwe schooljaar zo:
"What’s what in Milestones?
De hoofdmoot in elke module wordt gevormd door twee 'Tasks'.
Wat is een 'Task'?
Een 'Task' is een verzameling opdrachten die allemaal toewerken naar het concrete einddoel dat in de titel is genoemd.
Elke 'Task' bestaat uit 'Activities' (A,B,C, enzovoort).
Wat is een 'Activity'?
Een 'Activity' bestaat uit een serie opdrachten die vaardigheden, strategieën en kennisonderdelen traint die je nodig hebt om de eindopdracht goed uit te voeren."

Ik kan er niet langer tegen! Ik wil terug naar mijn eigen vrolijke, geïmproviseerde chaos. Op de valreep opdrachten bedenken, knippen, plakken, kopiëren. Ik wil weer artikelen behandelen die MIJ aanspreken en dan hopen dat de vonk overspringt. En bij die enkele luiwammes die niet in staat is uit zichzelf te begrijpen wat een 'Activity' is, hanteer ik de aloude 'hands-up' methode: "Sjoerd, dit is een overval! Nu meteen aan het werk of anders opdonderen!"

 

© Marius Jaspers - p 2003 Levende Talen Magazine

Reacties naar marius.jaspers@gmail.com
https://arnodb.nl/marijas/