"Onderwijsbond wil onbevoegden voor
de klas", kopte Trouw op 27 maart. Even verkeerde ik in de veronderstelling
dat de onderwijsbond AOb zijn onderwijsondermijnend beleid van de
afgelopen twintig jaar tot in de uiterste consequentie had doorgevoerd
en het zielige restantje bevoegde leraren nu definitief wilde afdanken.
Deze vergrijsde groep is nog steeds behept met een rudimentaire beroepstrots.
Vooral eerstegraders blijven tegen de verdrukking in frontaal lesgeven.
Daarnaast koesteren ze openlijk heimwee naar de status en de dienovereenkomstige
salarisschalen van weleer. Rancuneus herinneren ze zich hoe lichtvaardig
hun bonden die hebben verkwanseld in ruil voor een handjevol modieuze
spiegeltjes en kraaltjes. Helemaal ondenkbaar zou het dus niet zijn
indien de Algemene Onderwijsbond met een schone lei wilde beginnen,
om de Tweede Fase in te gaan met een frisse, hooggemotiveerde, dankbare
(zij het onbevoegde) achterban!
Het werkelijke voorstel is nauwelijks minder absurd. De laatste generatie
gekwalificeerden behoudt haar werk, maar kan zich gaan ontfermen over
een bonte stoet nieuwe collega's: gesjeesde kweekschool-studenten,
opgepiepte en opgepepte werklozen en een cohort uitgepoetste huisvrouwen.
Het enige wat de nieuwkomers met elkaar gemeen hebben is hun gebrek
aan vakkennis en ervaring.
Het is des te schrijnender dat dit voornemen niet ontsproten is aan
een dolgedraaid hersenkwabje van staatssecretaris Adelmund van Onderwijs,
maar gedienstig wordt aangedragen door degenen die geacht worden de
belangen van het onderwijspersoneel te behartigen. Zou zo'n 'constructief
meedenkende' AOb-woordvoerder kalmpjes op de snijtafel blijven liggen
als de verpleegster tegen hem zei: "Meneer Tichelaar, de chirurg
heeft vandaag een adv-dag, maar ik zal proberen zelf uw nier te transplanteren.
Alles is beter dan patiënten naar huis te sturen. Mag ik mijn handleiding
zolang op uw hoofdkussen leggen?"
Het is nog maar tamelijk kort geleden dat de Haagse lucht zwanger
was van gevleugelde woorden als 'deskundigheidsbevordering', 'professionalisering'
en 'competentiebeloning'. Maar zodra blijkt dat het zieltogende onderwijs
niet overnight valt te genezen, vervalt men in het andere uiterste.
Iedere toevallig passerende alfabeet wordt voortaan door de directeur
getackeld met de vraag of hij hem uit de brand kan helpen met groep
vijf en zes. Dilettantisme is geen bezwaar. "De juf heeft al de hele
week gordelroos. De sleutelkinderen raken bij bosjes kwijt en de ouders
beginnen te morren. Je mag die baan op je eigen manier invullen."
Het ware probleem van het onderwijs is dat het al jarenlang een kwestie
is van liefdewerk en oud papier. Ad hoc maatregelen en lapmiddelen
bieden daarom geen soelaas meer. Voor lessen van niveau moet betaald
worden. Het zou al heel wat helpen als die types van de AOb beseften
dat ze zich dankzij het lerarentekort eindelijk niet meer hoeven laten
ringeloren.
Rekruteer toch uit een stoffig Oost-Gronings ledenbestand een bejaarde
ijzervreter, zo een met een levenslange autoriteitenhaat, een ongetemde
snor, een kokerblik en een mond vol rabiate frasen en trotskistische
strijdliederen. Laat de krasse demagoog over het Malieveld uitschreeuwen
dat "maatschappelijke verantwoordelijkheid uitsluitend een zaak is
voor de bazen". Geniet ervan als hij onredelijke eisen sist naar
de onderhandelaars van het ministerie. Gniffel als hij Hermans hoogstpersoonlijk
een poot uitdraait. Zorg dat de camera's zoemen als hij bij het verlaten
van de vergaderzaal over in zwijm gevallen ambtenaren heenstappen.
Neem hem op de schouders als hij fier meldt dat al zijn verlangens
zijn ingewilligd - zonder restricties.
Trek om te beginnen dit serviele voorstel in. Doe het niet voorkomen
dat iedere goedwillende amateur met een vlotte babbel zich wel door
zo'n jaartje lesgeven heenschmiert. Maak duidelijk hoe moeilijk het
is dertig druistige kinderen dag in dag uit zinvolle kennis bij te
brengen. Vergeet er niet bij te vertellen dat een capabele leraar
veel waardering krijgt en in de toekomst exorbitant veel zal verdienen.
Alleen op die manier zullen studenten de nacht in slaapzakken doorbrengen
op de stoep voor de lerarenopleidingen om een inschrijvingsformulier
te bemachtigen. En in 2010 is de Algemene Onderwijsbond dan in een
positie om zich keihard op te stellen bij het overleg over de opleidingseisen
voor het basisonderwijs.
"Weg met de invalmoeders en hulpjuffen", schuimbekt de stakingsleider
in zijn megafoon, toegejuicht door duizenden jonge onderwijskrachten.
Het is de gevreesde Tichelaar. Krijgshaftig toont hij het logo van
zijn nieuwe, paarse AOb-petje: Academics Only.
© Marius Jaspers - p 1999 Trouw
https://arnodb.nl/marijas/ |