Komt een man bij de dokter en zegt:
"Dokter, ik heb al een tijdje moeite met plassen. Ik weet
niet, het stroomt niet lekker door en soms doet het pijn."
De dokter onderzoekt de man grondig en zegt:
"U boft, meneer. U bent bij mij aan het juiste adres. Over vier jaar bent
u weer helemaal het mannetje."
"Over vier jaar pas, dokter?"
"U krijgt van mij een nieuwe blaas, driebaans urinewegen,
we stellen uw prostaat helemaal opnieuw af en aan de monding van de penis
plaatsen we een extra krachtige sproeikop. Een fluitje van een cent. Veertig
jaar garantie, en u kunt weer een barst in de pot pissen, dat beloof ik
u."
"Is dat echt allemaal nodig, dokter Mooij?"
"Wie is hier de medicus? Ik was nog niet klaar. En omdat ik
het beste met u voor heb, transplanteer ik in één moeite door één nier
naar keuze, links of rechts – dat mag u zelf bepalen. Revalidatie geheel
kosteloos in een luxe kliniek. Het is aan u. Graag of niet."
"Ja, maar dokter ..."
"De cellulitis van uw vrouw haal ik ook weg en het kost u
geen cent."
"Mag ik er nog even over nadenken, dokter? Volgens uw collega
Divendal zou ik het eerst met aalbessenthee kunnen proberen, maar hij
kon die niet voor me bestellen."
"Divendal? Maarten Divendal? Dat is een kwakzalver, en bijna
failliet bovendien. Ik weet het goed gemaakt: ik doe er nog een buikwandcorrectie
voor u bij, maar dat is mijn laatste bod. Het is alles of niks. Hier hebt
u mijn kaartje. Cornelis Mooij. Vóór morgenochtend 10 uur wil ik antwoord
van u, begrepen? En anders kunt u wat mij betreft doodvallen."
"Dank u dokter Mooij."
En nu de huiskamervraag: wat heeft dit met Hoogwaardig Openbaar Vervoer
te maken? Dat zit zo:
De provincie Noord-Holland vindt dat de Zuidtangent te veel snelheid verliest
bij de Langebrug en stelt 100 miljoen euro beschikbaar voor een tunnel.
De gemeente Haarlem wordt voor het blok gezet: het is een eenmalig aanbod
en Gedeputeerde Cornelis Mooij heeft bovendien haast. Vóór de rotjes knetteren
en de oliebollen spetteren wil hij weten waar hij aan toe is. En dus laaien
de discussies hoog op.
In het Haarlems Dagblad van 25 november hadden ze alle tot dusver geopperde
varianten voor tunneltracés ingekleurd op de kaart van Haarlem; in rood,
groen, geel, blauw, etc. Het zag er uit of mijn dochtertje in een driftbui
al haar scoubidous op die krant had gesmeten.
Korte tunnel, lange tunnel, ultrakorte verlengde tunnel, slimme geboorde
tunnel, achterlijke gegraven tunnel, tunnel langs de Turfmarkt en V&D,
of toch maar liever een tunnel via C&A en die dan doortrekken tot de pier
van IJmuiden met aansluiting op de boot naar Newcastle?
Tunnelmanie is het. En het komt allemaal door die geweldige, suggestieve
naam.
De Zuidtangent. Fluister drie maal Zuidtangent en iedereen stelt zich
een futuristisch voertuig voor dat laag boven het asfalt door Haarlem
zoeft, en zodra het de stadsgrenzen bereikt met superieure vanzelfsprekendheid
opstijgt, zich ver verheft boven het banale forensenverkeer.
Afgelopen zaterdag ben ik (om de gedachten te bepalen) een stukje met
die Zuidtangent mee geweest, beste luisteraars. En zal ik jullie eens
wat verklappen?
Het is een bus. B-U-S. Bus 300 - richting Vijfhuizen.
En opdat wij ons niet gek laten maken door die pot goud van Gedeputeerde
Mooij, ben ik er voor dat ALLE onderhandelingen over een eventuele tunnel
gevoerd worden IN die bus. B&W, provinciebestuurders, subsidieverstrekkers,
belangengroepen – samen instappen bij de halte, afstempelen en met de
dossiers op schoot plaatsnemen tussen schooljeugd uit Badhoevedorp en
de verpleegsters van het Spaarneziekenhuis.
Het zal een paar strippenkaarten kosten, maar mij lijkt het de beste garantie
voor de terugkeer van een zekere nuchterheid in de besluitvorming. Wie
tunnels wil graven, moet met beide benen op de grond staan.
[Voorgelezen tijdens de Broodkast radiouitzending van december
2006 op Radio Haarlem 105.]
© Marius Jaspers - p 2006 Raarlems Dagklad
Reacties naar marius.jaspers@gmail.com
https://arnodb.nl/marijas/ |