De Fransen - het zal níet zo zijn – hebben een prachtige uitdrukking voor
een vrouw die niet voldoet aan de gangbare schoonheidsidealen, maar die
wél dat je ne sais quoi heeft dat mannenharten sneller doet slaan.
Une belle laide. Een lelijke schoonheid.
Oversized neus, hoektanden zonder richtingsgevoel, zwikkende benen, slordig
opgemaakt en toch komen de mannen op haar af als vliegen op een ouderwetse
Vaponastrip.
Une belle laide, dat denk ik ook altijd als ik bij IJmuiden bij
de pont sta en aan de overkant van het Noordzeekanaal het skyscape
boven Tata / voorheen Corus / voorheen Hoogovens bewonder. Schoorstenen
hoesten en proesten daar hun slechte adem uit over de wijde omgeving.
De rookmagiërs van Tata werken in continudienst en vooral 's nachts zijn
de luchteffecten zinsbegoochelend. Voor mij zou het een soort milieuramp
zijn als daar in plaats van het vertrouwde industrieel complex een natuurreservaat
kwam met klaterende beekjes in plaats van sissende staalstromen en woudreuzen
waar nu de gloeiovens staan.
Er werken daar 9000 mensen. Het is een van die plekken waar 'de economie'
geen abstractie is – een somber percentage in de krant of een alarmerende
grafiek in het Financieel Dagblad. Daar zijn er niet veel van in Nederland.
Zware arbeid wordt veelal verricht op afgelegen bedrijventerreinen, achter
hekwerk, schermen en schuttingen, alsof we ons ervoor schamen.
Voor de gluurders is er gelukkig de Fast Flying Ferry. De draagvleugelboot,
in goed Nederlands. Die vliegvaart elke 40 minuten met een snelheid van
50 km/u van IJmuiden naar Amsterdam CS. Snel, frequent en comfortabel
– de FFF heeft alles wat je verstaat onder die door bestuurders graag
gebezigde term Hoogwaardig Openbaar Vervoer.
Naar het zich nu laat aanzien, verdwijnt de FFF echter in 2014. De provincie
Noord-Holland trekt de stekker eruit, een besluit dat jaarlijks tienduizenden
reizigers dupeert: forenzen, studenten en andere autoloze burgers. Zij
zouden voortaan met bus 82 naar Amsterdam Sloterdijk moeten, en daar overstappen.
De provincie rechtvaardigt deze daad van OV-vandalisme met de gebruikelijke
laffe rekensommen, die aantonen dat rekensommen alles kunnen aantonen
behalve een gebrek aan emotionele betrokkenheid en inventiviteit. Laat
die boot een extra stop maken aan de Zaanse oever van het kanaal en reken
dan opnieuw. Maak aansluitend een shuttle-service naar het puntje van
de pier voor badgasten en zeevissers.
Of propageer het planologisch toerisme. Langs het hele traject van de
FFF wordt aanschouwelijk hoeveel druk er op het Noord-Hollandse landschap
staat. Er is een intensief scheepvaartverkeer en langs de oevers zie je
zowel pittoreske vergezichten met kerktorentje als de zachtglooiende heuvels
die worden opgeworpen door de afvalverwerkingsindustrie.
En dan zijn daar de locaties waar winstbejag / ondernemingszin happen
uit het landschap dreigen te nemen. Diverse gemeenten schermutselen over
het Landal vakantiepark dat al dan niet zal verrijzen bij Spaarndam en
ook een ander project, Fun Village Velsen houdt de gemoederen bezig. Aan
de zuidkant van het recreatiegebied zie je (vanuit een uniek perspectief)
de Amsterdamse Haven – een gefrustreerd, slapend monster, dat als het
ontwaakt liefst heel Spaarnwoude zou opschrokken om zich te kunnen meten
met Rotterdam en Antwerpen.
Dit is zichtbare economie – Nederland zonder make-up.
Er wordt nog volop geprotesteerd tegen dat provinciebesluit, maar ik zou
zeggen, neem geen risico. Go FFF! Maak er een dagje van met mooie
schoonheid en lelijke schoonheid. Wandel eerst door de Kennemerduinen
naar Velsen-Zuid. Stap dan op de boot (een enkeltje kost €5,30) en kijk
onderweg uit je doppen. Stap uit aan het IJ, doe iets hips in Amsterdam-Noord
of ga naar het Muziekgebouw. Neem tevreden de trein terug naar Haarlem.
Wie er dan nog steeds niet van overtuigd is dat de draagvleugelboot moet
blijven, gelieve uit te stappen op Sloterdijk. Vervolg daarvandaan de
reis met bus 82.
© Marius Jaspers - p 2013 Straatjournaal
https://arnodb.nl/marijas/ |