Je moet zelf haast van staal zijn om niet
ontroerd en ontregeld te raken door Ik ben Alice. Deze documentaire van
Sander Burger, in juli vertoond op NPO2, gaat over een sprekende 'zorgrobot',
die werd ontwikkeld door een onderzoeksteam van de VU.
Alice ging bij wijze van experiment in vijf opeenvolgende weken op bezoek
bij drie alleenwonende, krasse, geestelijk niet afgetakelde oude dames in
Amstelveen. Alice is 60 cm hoog – technisch was het weliswaar haalbaar haar
de afmetingen van een struise wijkverpleegster te geven, maar dat schept
valse verwachtingen, aldus haar makers. Ze is uitgerust met twee camera's
in de oogbollen, die zich scherp stellen op het gezicht van de gesprekspartner,
wat al snel de illusie van contact of zelfs emotie wekt.
De film gaf de indruk dat Alice autonoom reageerde en dat het gesprek niet
werd 'gestuurd'. Er bleek echter nog wel degelijk iemand mee te kijken en
te souffleren. Dat had ik eerst niet in de smiezen; de gesprekjes tussen
haar en de vrouwen verliepen soms nogal stuntelig, met onnatuurlijk lange
stiltes als de ingebouwde spraakalgoritmes (of wat het mogen zijn) haar
onvoldoende aanknopingspunten boden. Volgens de techneuten zullen die kinderziektes
snel verholpen zijn, evenals andere onvolmaaktheden. Een mantelrobot op
maat dus: toen de hardhorende vrouw Alice lastig verstond, probeerden ze
verschillende accenten en toonhoogtes, net zo lang tot het geluid optimaal
was.
Laat alle intuïtieve bedenkingen tijdelijk varen: vergeet science fiction
dystopieën, of door robots veroorzaakte massawerkeloosheid. Dat een gevoelloze
humanoïde nooit een invoelende thuiszorgster kan vervangen (al jakkert die
van patiënt naar patiënt); dat het een barre schande is dat generaties bejaarden
wegkwijnen in ontluisterende, geestdodende eenzaamheid.
Eenzaamheid die iedereen al dan niet bewust vreest en die iedereen vroeg
of laat kan overkomen. Wat de documentaire schrijnend duidelijk maakt, is
wat een sociale dieren wij zijn, empathisch en van nature geneigd ervaringen
te delen met onze soortgenoten – en zelfs met andere species. Wie praat
er niet tegen de kat, de hond, de goudvis? En tegen de pop: als Alice op
het bankstel werd gezet moest ze opstarten, zoals een computer. De dames
voelden zich duidelijk ongemakkelijk bij die stiltes, waarbij alleen de
wimpers vast een beetje knipperden. "Nou, je komt traag op gang, hè, vandaag?"
Als ze voor zichzelf koffie inschonken, excuseerden ze zich: "Ja, jammer,
dat mag jij niet, dat is niet zo gezellig."
Naast het gekeuvel waren er echte ontboezemingen – van de pop hadden ze
geen gevaar te duchten. Met echte mensen moet je maar afwachten of ze je
hartsgeheimen niet verroddelen. En er waren momenten van werkelijke interactie.
Zo had mevrouw Remkes verteld van Bart, een aardige jongeman die haar een
kaart had gestuurd. Alice (met, zolang de batterijen vol zijn, haar perfecte
geheugen) kwam daar op terug en vroeg of ze nog iets van zich had laten
horen. "Oei, daar ben ik in gebreke gebleven! Ik stuur meteen een ansicht."
Samen met mevrouw Schellekens-Blanke (gepensioneerd zangeres) werd een liedje
gezongen en de derde deelneemster, mevrouw Van Witmarschen, werd herinnerd
aan de oefeningen die ze moet doen van de fysiotherapeut en waar ze een
broertje aan dood heeft.
In een even aangrijpende als surrealistische scène pakt mevrouw Van Wittmarschen
een fotoalbum. Half onderuit liggend, zodat Alice het beter kan zien met
haar 60 cm, haalt ze herinneringen op aan vroeger. Let wel, die dames zijn
niet kierewiet. Althans niet meer dan u en ik. Toen het experiment werd
afgesloten, streelde een van hen Alice teder over de wang. De onderzoekers
namen haar vervolgens mee terug naar het lab en sloten haar op in een metalen
kast. En ja, ik beken, even had ik met haar te doen.
© Marius Jaspers - p 2015 Straatjournaal
https://arnodb.nl/marijas/ |