Op een tuinfeestje schoof ik aan rond de vuurkorf, de enige plek waar
het op dat late tijdstip nog aangenaam was. Er zat al een clubje mij
onbekende dertigers (m/v) - sector overheid of semi-overheid zo te horen
- en ze waren in hun hum. "Ambtenaren worden niet ontslagen, die worden
rondgepompt", grapte iemand en in het gegniffel van de anderen klonk
zowel herkenning als zelfspot. Het liep tegen Prinsjesdag en terwijl
het vuur langzaam doofde, opperden ze bij wijze van gezelschapsspel
beurtelings alternatieven voor de bezuinigingsmaatregelen van minister
Zalm. Van die mensen.
Toen het schaduwkabinet aanstalten maakte op te stappen, wilden er
een paar nog even een afspraak maken ergens de komende week, maar dat
viel niet mee. Het cursusseizoen was aangebroken. "Dan heb ik cursus",
was het refrein na ieder voorstel. Ze meldden het zonder gewichtigdoenerij
("Nee, dan kan ik niet, die cursus loopt door tot eind november"). Ik
bespeurde wrevel, cynisme noch leergierigheid ("Nee, we zitten vrijdag
met het team op de hei"). Ze zeiden het zoals je zegt dat je de goudvissenkom
straks nog moet verschonen: de Cursus als levenslange, onontkoombare
verplichting, als een vorm van geestelijke hygiëne.
Ik zou het zijn vergeten als niet kort daarop de ISBW-gids (najaar
2003/voorjaar 2004) bij mij op de mat was geploft. Het was een boekwerk
van 1 kilo schoon aan de haak, dikker dan de Wehkamp Catalogus, 389
pagina's vol trainingen en opleidingen. De geadresseerde was al tijden
geleden verhuisd, zodat ik mij niet geneerde er wat in te grasduinen.
Ik trok alvast de sardonische grimas die ik reserveer voor dit soort
tijdsdocumenten en jawel, bij de inleiding was het meteen raak.
"De missie van ISBW is om leren tot een ervaring te maken die inspiratie
geeft: The Energising Learning Experience. Deze inspiratie komt voort
uit de interactie tussen professionals die hun kennis, ervaring en inzicht
met elkaar willen delen." Twee pagina's schenen uit een atlas afkomstig;
ze toonden Het Opleidingslandschap, met daarin Cursist-land (bestaande
uit de drie provincies Voor, Tijdens en Na), Organisatie-land en ISBW-land
(met de Docenten Archipel). Deze fictieve landen waren verbonden door
de Golf van Interactie. De plaatsnamen op de kaart waren ontleend aan
het jargon waarvan de gids was vergeven: het Meer van Feedback, de Weg
van Strategie en het Strand van Succes. Kennelijk laten de klanten van
ISBW (onder wie Stork, Nuon, KPN Telecom, Cap Gemini Ernst & Young,
de Belastingdienst en het Ministerie van Justitie) zich niet afschrikken
door dit soort infantiliteit.
Slechts bij hoge uitzondering kon ik me bij het cursusaanbod iets concreets
voorstellen. 'Assistent Inkoper' was duidelijk (daar had je dan ook
alleen Mavo voor nodig), evenals 'Financiën voor Niet-Financiële Managers'
en 'Toegepaste Statistiek voor het Middenkader'. Maar verder ging het
vooral om dingen die je eigenlijk al op vroege leeftijd van je moeder
geleerd zou moeten hebben, of anders bij de padvinders: 'Doeltreffend
Zelfmanagement', 'Persoonlijke Stressbestendigheid', 'Praktisch Communiceren'
en ga zo maar door.
Waar zijn de bedrijfsdirecteuren gebleven die een toespraakje durfden
te houden zónder voorafgaand rollenspel met ervaren acteurs? Welke afdelingschef
schiet nog uit zijn slof tegen het personeel zonder dat een bedrijfspsycholoog
eerst de groepsdynamica voor hem heeft uitgetekend in een diagram met
veel kleurige pijltjes? Wat een stakkers, smaalde ik, al die power-dressers
met hun ongenaakbare koffertjes die ik dagelijks rond station Zuid-WTC
zie uitzwermen naar de Stibbe Toren of het hoofdkwartier van ABN-Amro.
Chronische cursuslijders zijn het, die hun hele carrière aan het infuus
liggen bij coaches en consultants! Vaardig een landelijke cursus-stop
van twee weken uit en hun bejubelde interventievaardigheden, persoonlijke
effectiviteit en zelfsturend vermogen verschrompelen als naaktslakken
in de Sahara-zon.
Na verloop van tijd verkrampte mijn grijns. Dat boek was wel héél
erg dik. Het ging maar door. Ruim 350 'ontwikkelingsmogelijkheden',
zoals het in de begeleidende brief heette ... Een complete bedrijfstak
dankte zijn bestaansrecht aan dit alom geaccepteerde ideaal van 'een
leven lang leren'. Ze waren met miljoenen! Ik dacht terug aan dat feestje
en de vanzelfsprekendheid waarmee iedereen zich daar had uitgelaten
over zijn cursusactiviteiten. Zonder dat ik er erg in had gehad, leed
ik al jaren aan een zeldzame handicap die mij isoleerde in het maatschappelijk
verkeer: ik was een cursusloze ...
En nu is het te laat. Ik heb de cursusboot definitief gemist; ik weet
van mezelf dat ik nooit meer de onderdanigheid en dociliteit zal opbrengen
om alsnog certificaten en diploma's te gaan sparen. Ik bof nog dat het
onderwijs altijd achter de trends in het bedrijfsleven aanhobbelt, maar
ik vrees het demasqué dat onafwendbaar nadert. De dag dat een nieuw
aangestelde Human Resource Manager bij het jaarlijkse functioneringsgesprek
mijn Persoonlijk Ontwikkelingsplan opslaat en korzelig opmerkt: "Misschien
dat er een vergissing in het spel is, meneer Jaspers, maar ik heb hier
uw POP voor me liggen en dat vermeldt uitsluitend dat u in 1979 uw doctoraal
Engelse Taal- en Letterkunde heeft gehaald. Daarna helemaal niks meer
... Dat kan toch niet kloppen, toch?"
Waarna ik de eer aan mijzelf houd en de mij resterende dagen slijt
op de trappen van een metrostation als venter van de Cursuslozenkrant.
© Marius Jaspers - p 2004 Talendocenten
https://arnodb.nl/marijas/ |