Vroeger had je de erfzonde, de zeven
hoofdzonden, de Tien Geboden en de schattige pekelzonden (kleine zondetjes
voor huishoudelijk gebruik, zeg maar) en er waren eeuwen dat een beetje
Christen doortrokken was van zondebesef. Zondebesef was overal, als
een schimmellucht in een huis met klamme muren. Een mens kon geen
goed doen onder Calvijn en kornuiten. Nou ja, jullie snappen hoe ik
het bedoel.
Dat ging – de Heer zij geprezen – allemaal weer over en een paar eeuwen
verder zappend komen we bij de sixties, toen alles mocht en kon en
ook gebeurde. Het geweten leidde een rudimentair bestaan, overbodig
als de mannelijke tepel of het staartbeen. Boetedoen, biechten en
branden in de hel waren niet groovy.
En nu? Ik vroeg het me af toen ik die ketchupfles van €7,50 zag (waarover
later meer) en de commentaren las na de moord op advocaat Derk Wiersum.
Nederland was net uitgeroepen tot narcostaat. NRC-columniste Rosanne
Hertzberger kapittelde de welgestelde druggebruikers, die niet alleen
de Amsterdamse grachten verontreinigden met hun cokezwangere urine,
maar maling hadden aan de ellende die ze anderen berokkenden. De bendeoorlogen
werden een paar buurten verderop uitgevochten en afval van drugslaboratoria
werd op het platteland gedumpt. Op Facebook poneerde dichter Bas Belleman
de stelling: "Wie drugs gebruikt (...) mag zich medeverantwoordelijk
voelen voor de moord op Derk Wiersum." In een ingezonden brief in
Het Parool heette het: "Cokesnuiver heeft bloed aan zijn handen."
Vooropgesteld, ik zou liever hebben dat de 75 miljoen euro die jaarlijks
in poedervorm in Mokumse neuzen verdwijnt, werd overgemaakt aan een
goed doel. Maar juist de wijdverbreidheid van het gebruik verdunt
de schuld tot een soort homeopathisch bloed. Er zal door zo'n beschuldigende
brief geen lijntje minder worden gesnoven. Hoogstens voegt hij iets
toe aan het vage onbehagen en schuldbesef dat weldenkende en oppassende
zielen alom aangepraat krijgen.
Je kunt gniffelen om die godvrezende calvinisten, maar hoe zullen
historici over twee eeuwen tegen onze geestesgesteldheid aankijken?
Schuld is overal, als stikstof. Veel schuldgevoel houdt vanzelfsprekend
verband met klimaat en milieu: wij zijn allen verkeersgebruikers,
dus niet alleen brommerrijders en SUV-patsers. Ook gasstokers en ongeïsoleerden
hebben tegenwoordig iets uit te leggen. Maak de lijst zelf maar af,
milieu- en schuldbewuste lezer.
Maar dan komt het: onze 'vliegschaamte' vermindert het aantal vluchten
niet. Personenauto's reden in 2018 de recordafstand van 120 miljard
kilometer. Als je op de media afgaat, zijn alle megastallen te klein
om de flexitariërs, fruitariërs en veganisten te herbergen. Helaas
wijzen de cijfers anders uit: in 2018 werd meer vlees gegeten dan
het jaar daarvoor.
Het eco-schuldgevoel zal navenant gestegen zijn, mag ik dat concluderen?
Tel daarbij op al die andere gebieden waar we onszelf teleurstellen,
omdat goede bedoelingen het verliezen van behoeftebevrediging en zelfmedelijden.
Drugs hadden we al. Alcohol, fastfood, roken, snoepen, social media,
gamen, porno, funshoppen, Netflix ... Hele bedrijfstakken zijn erin gespecialiseerd
om ons te verleiden en je moet wel een gediplomeerde heilige of een
kluizenaar in de woestijn zijn om er weerstand aan te bieden. Als
dat mislukt, wat vaak gebeurt, ga je uit frustratie weer iets doen
wat je van jezelf niet mag en dat je je daarvoor schaamt helpt ook
niet. Schaamteschaamte ...
Zo creëren die duivelse verleiders hun eigen gat in de markt. Bij
mijn groenteboer zag ik een forse fles tomatenketchup van de firma
Verstegen. "Guilt free", stond op het etiket. Die onschuld had niets
met fair trade of duurzaamheid te maken; het ging om "no added sugar".
Arme moderne mens! Zie hem daar staan bij de kassa, met zijn dure
fles. Nu nog iets vinden om die rode smurrie met een onbevlekt geweten
op te spuiten.
© Marius Jaspers - p 2019 Straatjournaal
https://arnodb.nl/marijas/ |