Stadspromotie

"Hartelijk welkom iedereen op deze nieuwjaarsreceptie van de gemeente Haarlem. Om te beginnen wens ik u allen een gelukkig 2017 – laten we hopen dat het komende jaar ons allemaal veel voorspoed brengt, zowel in de persoonlijke levenssfeer als vanuit een oogpunt van citymarketing.

O jee, citymarketing! Daar heb je Bernt Schneiders weer! Ik hoor het de oudgedienden onder u al verzuchten. En ik geef toe, citymarketing is een stokpaardje van me, een stokpaardje dat ik ook dit jaar weer intensief zal berijden. 2017 wordt voor onze stad een cruciaal jaar.

Let wel, we hebben al veel bereikt sinds mijn aantreden, nu tien jaar geleden. Om maar eens een paar dingen te noemen: herinnert u zich de topdrie van woorden die men destijds het vaakst met Haarlem in verband bracht?

1. muf, 2. duf en 3. suf.

De bekendste Haarlemse vrouw was toen in de opiniepeilingen Kenau Simonsdochter Hasselaer (op ruime afstand gevolgd door Brigitte Kaandorp, Dieuwertje Blok en Ziggy Klazes).

En dan die malle bijnaam van ons, de 'Muggen' – wij mochten er dan zelf trots op zijn, in de rest van het land wekte die slechts associaties met pijnlijke bulten, nachtelijke irritatie en malaria.

In 2006 kwam de ommekeer.

Na meer dan 750 jaar conceptloos te hebben aangemodderd, met soms eeuwenlange economische malaise als gevolg, begon het eindelijk te dagen: Haarlem moest zich positioneren, Haarlem moest op de kaart worden gezet als een stad met vele dimensies:

Sportstad, cultuurstad, conferentiestad, historische stad, studentenstad, bloemenstad, winkelstad, provinciehoofdstad.

Een hoofdrol was er voor de media. In 2008 deed het hele college van B&W mee aan Dancing with the Stars en daarna is het hard gegaan. Pimp my Town van SBS6 sloeg geweldig aan bij het grote publiek en maakte de geesten rijp voor de volgende stap: Extreme City Makeover, waarbij de Grote St. Bavo en het Stadhuis werden overgeschilderd in het rood en blauw van onze plaatselijke FC.

Tegenslagen waren er ook. U herinnert zich ongetwijfeld de verloren rechtszaak over onze slogan, WE ARE LEM. Ik vond en vind dat nog steeds géén plagiaat. WE ARE LEM léék weliswaar erg op I AMsterdam, maar er was wel degelijk verschil! WE ARE LEM benadrukte juist dat wij een hechte gemeenschap zijn – dat iedere burger zich ziet als ambassadeur van zijn stad.

Hoewel het ons al met al voor de wind gaat en er fraaie successen zijn geboekt, hebben we in één opzicht jammerlijk gefaald.

De Chinezen blijven weg.

Vier miljard Chinezen zijn er op deze wereld en ze weten ons niet te vinden! Buurtgemeenten als Bloemendaal en IJmuiden trekken méér Chinezen dan wij, blijkt uit de statistieken. En dan nog, de Chinezen die wél komen, lopen vaak van het VVV-kantoor rechtstreeks naar De Lange Muur voor een loempia en laten het Frans Hals Museum links liggen.

Besef wel, om die vier miljard Chinezen jaarlijks hierheen te krijgen is het niet voldoende dat Haarlem af en toe een pingpongtoernooi organiseert of bij het bloemencorso meer lotus en bamboe in de praalwagens verwerkt. Wij moeten een daad stellen, en een publiciteitsstunt organiseren die doorklinkt tot in Peking en Shanghai.

Samen met Bureau Berenschot heb ik mij daarom verdiept in de Chinese geschiedenis, en zo kwamen wij uit bij de legendarische zwemtocht van Mao Tse Toeng, die in 1966 de rivier de Yang Tse afzwom met 5000 aanhangers.

Dit brengt mij op het volgende:

Binnenkort krijgen ALLE Haarlemmers onder de 60 jaar die in het bezit zijn van het zwemdiploma A een oproep in de bus. Zij dienen zich op zondag 8 maart voor 12.00 uur te melden bij de Melkbrug. Op die dag duik ik, in zwemkledij en omhangen met mijn ambtsketen, in het Spaarne, waarna naar schatting 75.000 enthousiaste stadgenoten mijn voorbeeld volgen.

Vanaf de Melkbrug zwemmen wij eendrachtig en met krachtige slag naar Spaarndam. Daar is voor iedere deelnemer die de tocht volbrengt een droge citymarketing badjas als aandenken.

Nog drie maanden te gaan. Haarlemmers, ik reken op jullie. Tot ziens in het water!"

[Voorgelezen tijdens de Broodkast radiouitzending van februari 2007 op Radio Haarlem 105.]

 

© Marius Jaspers - p 2007 Raarlems Dagklad

Reacties naar marius.jaspers@gmail.com
https://arnodb.nl/marijas/