De Raad van Europa heeft mij onlangs verzocht een voortrekkersrol te vervullen
bij de invoering van het taalportfolio voor leerlingen en leraren.
Mijnerzijds past hierop maar één reactie: CAN DO! CAN DO!
Hieronder vindt u het nulnummer van het maandelijks te verschijnen
portfoliojournaal, het digibete zusje van www.taalportfolio.nl,
welbekend bij iedere docent die wel eens in de pedagogisch-didactische
spiegel kijkt om te weten hoe hij scoort op de persoonlijke groeimeter.
Uit recent onderzoek is echter gebleken dat een kleine minderheid
der onderwijsgevenden nog steeds de weg niet kent naar die zo nuttige
website, daarmee zichzelf en onschuldige leerlingen duperend. Gelukkig
is er nu dit offline journaal, speciaal in het leven geroepen om
die achterstandsgroep te bedienen met feedback, trends en actualiteiten.
Pasklare oplossing!
Nu per 1 januari 2005 de algemene identificatieplicht in Nederland
is ingevoerd, probeert het NaB-MVT mee te liften met de nieuwe wet.
Vertegenwoordigers van het Nationaal Adviesbureau Moderne Vreemde
Talen onderhandelen met het Ministerie van Binnenlandse Zaken over
opname van het taalpaspoort in het gewone paspoort, dat iedere burger
al bij zich draagt. Niet alleen zou dit de Nederlandse onderwijsvernieuwing
een krachtige impuls geven, er zijn ook legio praktische voordelen.
Zo ziet een verbalisant in één oogopslag in welke taal en op welk
niveau van luistervaardigheid (oplopend van A1 tot en met C2 van
het Europese Referentiekader) wetsovertreders moeten worden aangesproken.
Dat veel agenten in het Nederlands krap niveau A2 halen – om van
andere talen maar te zwijgen – denkt het NaB te kunnen verhelpen
met stoomcursussen, te geven door de eigen medewerkers.
Geen leren handen door taalportfolio!
Helaas is landelijk verwarring ontstaan rond een verwijzing op www.europeestaalportfolio.nl
naar een artikel van Willem Weisfelt, voorzitter van de werkgroep
TPF. "Taalportfolio geeft leren handen en voeten", stond er. Veel
leerlingen, vooral uit de onderbouw, raakten danig overstuur en
paniekerige ouders bombardeerden de site met vragen over de negatieve
gezondheidseffecten en schadelijke bijwerkingen van het taalportfolio.
Uiteindelijk bleek dat Weisfelt onvolledig was geciteerd. De hele
passage luidde: "Kinderen willen graag tastbaarheden waar ze goed
in zijn. Door het scoren en ankeren van succesbelevingen bij doe-projecten
ontwikkelen leerlingen een actieve leerhouding. Ze leren denken
in trajecten en registreren waar ze staan in het proces. Zo krijgt
het leren handen en voeten." Een ijlings opgerichte exegese-commissie
onder voorzitterschap van Jan Paul de Vries (CPS) poogt deze woorden
te duiden, maar de voorlopige conclusie luidt dat niemand hoeft
te vrezen dat het taalportfolio geheimzinnige huidaandoeningen veroorzaakt.
Portfolio aan de ketting.
De ontwikkelingen rond het taalportfolio gaan razendsnel. U herinnert
zich nog de oerversie van het portfolio: een primitieve map van
karton of plastic (in crea-kringen werden trouwens ook zelfgebreide
en gepunnikte exemplaren gesignaleerd). Daarin bevond zich dan een
allegaartje van opstellen, brieven, geluidsopnamen en videobanden.
Inmiddels is het digitale portfolio vrijwel ingeburgerd, maar ook
daaraan kleven bezwaren. Vooral het zoekraken van cd-rom’s en usb-sticks
leidt nogal eens tot ergernis. Vanwege de nonchalance van veel jongeren
onderzoekt het NaB-MVT nu de mogelijkheid het portfolio op te slaan
in een microchip, die kan worden aangebracht in een trendy piercing.
Zo behoort verlies voorgoed tot de onmogelijkheden en gaat het portfolio
letterlijk een leven lang mee! Er wordt nog beraadslaagd over de
geschiktste aanhechtingsplaats van de piercing. Professor Westhoff
laat op persoonlijke titel weten dat hij de navel prefereert, bij
wijze van compromis. Tong en oren komen vanuit linguïstiek oogpunt
nauwelijks in aanmerking, aangezien doorboring van deze organen
de spreek- en luistervaardigheid nadelig zou kunnen beïnvloeden.
Publicitair gezien zou de voorkeur uitgaan naar de geni-TAAL-piercing.
Dit stuit evenwel op voorspelbare bezwaren. Wij houden u au courant.
SLO à la Pipo.
De Stichting Leerplanontwikkeling heeft subsidie aangevraagd voor
een huifkartocht door de onherbergzaamste contreien van de Europese
Unie, teneinde de bewoners te bekeren tot het taalportfolio en het
Common European Framework of Reference. Dick Meijer: "Men heeft
hier in het verwende Nederland geen idee van de onwetendheid die
nog heerst in – ik noem maar een dwarsstraat – de Dolomieten en
het Ertsgebergte. Begrippen als B2, C1 of can-do statements zeggen
die mensen geen biet. Omdat we er met de auto of trein niet kunnen
doordringen, leek een huifwagen met ezel ons een uitkomst. Samen
met Ellie Liemberg hoop ik nuttig pionierswerk te kunnen verrichten.
En weet je wat het is, die lui daar weten nog wat dankbaarheid is.
Als ik hier optreed op een congres, is er altijd wel zo’n azijnpisser
die na afloop van mijn referaat opstaat en zegt, 'Alles goed en
wel, meneer Meijer, maar wat mij nou bevreemdt is dat de hooggeleerde
heren het in de vakliteratuur de ene keer hebben over DE portfolio
en dan weer over HET portfolio. Dat vind ik persoonlijk geen reclame.'
Die mentaliteit, snap je?"
Over een maand meer goed nieuws over het taalportfolio!
© Marius Jaspers - p 2005 Levende Talen Magazine
Reacties naar marius.jaspers@gmail.com
https://arnodb.nl/marijas/ |