Briesen en tieren, als het even kan
doe ik het liever niet, maar laatst schoot ik lelijk uit mijn slof.
Het begon met Schiphol, onze nationale, op kerosine draaiende banenmotor.
Er werd weer eens gespeculeerd over een uitbreidingslocatie voor de
kust. Niks nieuws onder de zon/smog, het is eerder geopperd.
Ik zie er weinig in, maar die landingsbanen op zee hingen dus al in
de lucht (als deze beeldspraak nog te volgen is) toen er bij Wijk
aan Zee een stinkbommetje barstte: daar pikten de bewoners het niet
langer dat slakverwerker Harsco, op het terrein van staalgigant Tata,
om de haverklap enorme stofwolken over hun dorp uitbraakt. De 'grafietregens'
laten op autolak een groezelig laagje achter dat bij laboratoriumonderzoek
onder meer metalen bleek te bevatten: per kilo 450 mg zink, 310 mg
chroom en wat lood, barium, kobalt, tin en arseen. Trotse koploper
was vanadium, met 940 mg. Op de autolak? Eveneens op gazons, volkstuintjes
en blozende kinderwangetjes. Op een voorlichtingsbijeenkomst werd
sussend medegedeeld dat de smurrie geen acuut gezondheidsgevaar opleverde,
"zolang je er geen kilo van at." Zoals bekend is in dit land van acuut
gezondheidsgevaar slechts sprake bij inslaande bliksem op je kruin
of aanhoudende mitrailleursalvo's. Over een beetje grafietregen moeten
gezonde Hollandse jongens en meisjes niet zaniken ... Het volk wordt
nu gepaaid met een onderzoek. Hoezo onderzoek? Hopen ze bij Tata misschien
dat hun unieke mélange van grofstof en fijnstof een heilzame werking
zal blijken te hebben op de luchtwegen, waarna Wijk aan Zee een kuuroord
kan worden, Lourdes en Davos ineen?
En toen was het tijd voor die slof. Kan dat Tatacomplex niet óók verplaatst
worden naar zee, fulmineerde ik.
Het duurde even tot de reikwijdte van mijn uitbarsting tot mij doordrong ...
Die Noordzee biedt kansen! Als we maar durven doorpakken!! Een nieuw
Deltaplan!!! Bouw het Formule1-circuit van die maffe Oranje-prins
daar ook maar. En wat te denken van alle glastuinbouw en bio-industrie?
Het zeegat uit! Maak een drijvende archipel met varkensflats en Q-koortsgeiten.
Opgeruimd staat netjes! Een beetje uit-de-doos-denken en we kunnen
op het vasteland schoon schip maken (als deze beeldspraak nog te volgen
is). Aan die zee gaat sowieso weinig verloren, tetterde ik door in
mijn foeter-modus. Er staan al zoveel windmolenparken gepland – in
2050 is 25% van het kustwater door die krengen bezet. Daar zullen
containerschepen en andere oceaanreuzen straks tussendoor moeten manoeuvreren
naast garnalenvissers en surfers.
Kennen jullie dat, zo'n pessimistische doordraafdag? Ik moest even
betijen en toen kreeg ik een heel ander visioen. Het had te maken
met Jojo, de bultrug die al enkele maanden onze ondiepe Noordzee als
pierenbadje gebruikt. De bultrug is een baleinwalvis van een meter
of veertien, die leeft van krill en kleinere vis als sprot en haring.
Jojo duikt regelmatig op langs de kust tussen Scheveningen en Texel
en vermaakt zich wonderbaarlijk in zijn uppie. Hij spuit fotogenieke
fonteinen de lucht in, maar zo'n kolos is tot veel meer in staat.
Ze kunnen rechtstandig hoog uit het water opstijgen, achterwaartse
salto's maken en zelfs een paar meter boven de golven 'vliegen'. Fabelachtig.
Jojo heeft inmiddels een eigen Facebook-fanclub en een enkele marien
bioloog verkneukelt zich al dat hij een blijvertje is.
Zelf ben ik er nog niet met een verrekijker op uitgetrokken om hem
te 'spotten'. Liever koester ik mijn eigen beeld van Jojo. Op optimistische
dagen zie ik hem als een baken van hoop, een mythisch schepsel; een
gezant van barmhartige hogere machten, die ons, radeloze westerlingen,
nieuwe hoop willen schenken en bekeren tot spirituele wijsheid en
nieuwe inzichten. Tata op Zee? Nee, dat kunnen we onszelf en Jojo
niet aandoen.
© Marius Jaspers - p 2019 Straatjournaal
https://arnodb.nl/marijas/ |