Wat is menselijker dan diep in de donkerste
nacht een onnodige, irrationele online-bestelling te plaatsen waarvan
je direct na de laatste bevestigingsklik of -tik vermoedt dat je er
's ochtends al vóór de koffie spijt van zult hebben?
Reclames zijn net virussen: de wereld is ervan vergeven maar de grote
meerderheid ketst kansloos af, glijdt onschuldig langs je heen – hun
doel gemist of nooit bereikt. Maar net als virussen blíjven ze komen;
in steeds nieuwe aanvalsgolven, in andere gedaanten en varianten,
net zolang tot ze ergens een kwetsbaarheid in je afweer vinden. Slecht
geslapen, slecht gegeten, slecht geweten? Verdrietig, gespannen of
gekwetst? Dan ben je extra vatbaar voor griep en impulsaankopen.
Zodra het beeldscherm opgloeit gaan nooit slapende adverteerders op
zoek naar je gevoeligheden. Armani, Gucci en Audi laten mij inmiddels
ongemoeid; van loterijen en gokbedrijven ondervind ik evenmin hinder.
Cosmetica smeren ze me niet meer aan en voor dating ben ik over de
datum. Wel (nu wordt het wel héél intiem) plaatsen algoritmes mij
in de beklagenswaardige categorie "huiseigenaren met een klusbeperking
die te beroerd of te onhandig zijn om de mouwen op te stropen". Ik
word constant bestookt met aanbiedingen voor dubbelzijdig kleefband
dat schroef, spijker én motorische vaardigheden overbodig maakt. Of
emmers vol magische smurrie die je slechts leeg hoeft te kiepen om
doorslaande muren tot ver na de zondvloed waterdicht te maken. Ook
die verleidingen weet ik dapper te weerstaan.
Dus sloegen ze toe op een ander front: uien. De nacht van mijn grote
allium-extravaganza kende een onschuldige aanloop. Ik had bij een
biobollenboer een verwilderingspakketje besteld (voor de leek: de
bloembollen moesten verwilderen, niet ik). Krokussen, blauwe druifjes,
etc. Dus ik kwam in een klantenbestand en kreeg prompt een nieuwsbrief
die mij lekker maakte met Utrechtse uitjes, oftewel "wilde sjalotjes
St. Jans".
Ik viel ervoor als een blok. En ze hadden ook andere. Al die prachtige
namen! Ik flitste van ui naar ui. De Rossa Lunga di Firenze – een
oud mediterraan ras en als het voor de culinair verwende Florentijnen
goed genoeg is ... Altajese uitjes groeien in het wild op hoogvlaktes
in Kazachstan en Mongolië en zouden het volgens de catalogus ook op
mijn balkonnetje moeten doen. Boslook wilde ik ook en ... onder fijnproevers
in Japan genieten okinawa-sjalotjes van oudsher faam. Uitzinnige ui-forie
maakte zich van mij meester en er ging nog een tandje bij toen ik
listig naar de sierlijke spiraalknoflook werd gelokt, om te zwijgen
van de olifantenknoflook. Bollen zo groot als een korfbal. Hop, in
het mandje!
Het bedrag was vies opgelopen, maar pas tijdens de koffie een dag
later vroeg ik me af wat er in me was gevaren. Dat was niet moeilijk.
Er lag een maand met een dikke rouwrand achter me en kennelijk was
ik emotioneel nog niet uitgeslingerd. Nou ja, liever uien dan griep,
berustte ik.
DHL bezorgde de vracht uien en het gros van de bollen zit bijtijds
in de grond. En irrationeel? Hoe meer ik erover denk, des te tevredener
ik ben over mijn aanschaf. Ik heb (onbewust) een lijntje getrokken
van het overlijden van mijn moeder naar hoopvolle verwachtingen voor
het nieuwe jaar.
Daar zullen schaduwen over vallen (bij wie niet?) maar ik reken op
steun en troost van de "schaduwminnende" Allium paradoxum. Die piept
uit de bodem in de lente. Al in januari kan ook (tip!) het zaad van
de Vaurigard de grond in, een witte ui. En na de oogsttijd zal ik
uitjes gaan konfijten en hachee maken en zo'n bol olifantenknoflook
als een jachttrofee aan de muur hangen. Is dat iets om naar uit te
kijken of niet? Ik wens alle lezers een uiig 2024.
© Marius Jaspers - p 2024 Straatjournaal
Reacties naar marius.jaspers@gmail.com
https://arnodb.nl/marijas/ |