Londense taxichauffeurs moeten slagen voor een uiterst berucht examen,
'The Knowledge'. Gedetailleerde stratenkennis van het gebied met een straal
van 10 km rond Charing Cross. De meeste 'cabbies' doen er twee tot vier
jaar over. Blokken, blokken, blokken (wetenschappers hebben ondekt dat
de chauffeurs er een grotere hippocampus van krijgen), ze krijgen hun
licentie en ... dan zit al die kennis daar. Geramd. De hele A-Z, van avenues
tot doodlopende straatjes, van Trafalgar Square tot de intiemste hofjes,
de plattegrond van een wereldstad geinternaliseerd.
Ik voel een vage afgunst als ik daarbij stilsta en dat heeft alles te
maken met mijn eigen wazige bolletje, dat zich meestal wel redt (het kent
de belangrijkste routes, loopt intuďtief vaak in de goede richting, is
niet te beroerd de weg te vragen, enz.), maar dat op geen enkel terrein,
hoe beperkt dan ook, aanspraak kan maken op specialistische, absolute
kennis.
Begrijp me goed, ik kláág niet, maar soms word je onverhoeds geconfronteerd
met de encyclopedische herseninhoud van anderen, en dan sta je versteld
van wat die (dag in dag uit, of ze willen of niet) in hun hoofd met zich
meevoeren. Schakers, historici, verzamelaars, mineralogen, Herman Brusselmans-fans,
Jupiler Leaguekenners of muziekliefhebbers.
Neem (met permissie!) het hoofd van Peter Bruyn, sinds jaar en dag zeer
ter zake kundig poprecensent van Grote Broer het HD. Vandaag bladerde
ik door de bijlage over Haarlem Jazz en Peter schrijft daarin over afro-popband
Mdungu (zaterdag op de Grote Markt) dat ze een mix van Afrikaanse stijlen
spelen, "waarbij de door de Nigeriaan Fela Kuti groot gemaakte afrobeat
een rode draad is."
Akkoord, Fela Kuti, ja, die ken ik, denk ik tevreden, maar zo makkelijk
kom ik er niet vanaf: "Maar ook mbalax uit Senegal en tal van Malinese
invloeden zijn er te horen."
Mbalax, juist ja ... En stel, stel dat je mbalaxachtige invloeden denkt
te horen a.s. zaterdag bij het concert en je staat in die tent naast Peter,
dan hoort die op de koop toe ook nog Malinese invloeden, die mij zeker
zullen ontgaan. N.B. Niet twee of drie Malinese invloeden, maar tal van!
En als die afro-mdungumdungumdungu-funk - verstomt, zou je een gesprekje
kunnen beginnen, hem langs je neus weg iets kunnen vragen over de tweede
reservedrummer van Captain Beefheart in het seizoen 1970-1971, de schele
pianostemmer van Cole Porter, een nooit opgenomen bootleg van John the
Revelator, de invloed van de vroege Liszt op het late werk van Al Jarreau,
of iets anders wat je dwarszit.
En Peter zou van wal steken, zonder aarzelen, ik weet het zeker, en ik
zou met plezier luisteren en hem aftappen en onderwijl denken, goh, had
ik maar zo'n hoofd ... 'The Knowledge'!
© Marius Jaspers - p 2009 Raarlems Dagklad
https://arnodb.nl/marijas/ |