"We hebben allemaal onze duistere kant."
Dat heb ik niet van mezelf; het staat op de achterflap van Huidpijn,
de nieuwe Saskia Noort. Die gratuite verkooptekst (beste lustmoordenaars,
pyromanen, zadelsniffers, Flakka-verslaafden, luizen- en leesmoeders)
zou ik graag in een breder verband plaatsen. Allemaal? De 'verallemalisering'
rukt op in de commercie. Of zal ik het 'verållemålisering' noemen?
Dit jaar bleek ik een van de vijf miljoen uitverkorenen die de Nederlandse
IKEA-gids toegestuurd kreeg. De ja/nee-sticker op de brievenbus had
hem niet kunnen tegenhouden en hij landde met een krachtige kdoink:
328 zacht glanzende bladzijden, bij een gewicht van 400 gram, schoon
aan de haak. Dat is beduidend minder dan De Gesprekken van Confucius
(800 gram, niet huis-aan-huis verspreid), de I Tjing (680 gr.), de
Koran (ruim een kilo, gebonden) en andere boekwerken die sturing en
duiding bieden in het verwarrende en onzekere bestaan. Maar aanzienlijk
zwaarder dan mijn SAS Survival Guide (200 gr.), die uitlegt hoe je
van een scheermesje een bruikbare kompasnaald kunt maken of een handzaagje
kunt vervaardigen uit het gewei van de eland die je zelf hebt verschalkt
met een strik van gevlochten brandnetelstengels.
Zulke rauwe ontberingen en ongemakken zijn niet besteed aan de doorsnee
consument. Die sluit bijtijds aan bij het eenrichtingsverkeer door
een IKEA-filiaal en volgt gedwee de pijlen – daar heb je geen SAS-training
voor nodig. 'The long natural way', zoals dat parcours heet in goed
Zweeds, voert langs een slordige 20.000 artikelen die het leven kunnen
veraangenamen. Ik noem slechts het Råskog krukje, de dimbare Årstid
wandlamp, Höstfibbla kussens en een handige Flådis opbergmand van
zeegras (om die te maken zou je bij de SAS dagenlang moeten jøtten).
Maar laten we snel teruggaan van die nare, raamloze winkels naar de
IKEA-bijbel. Vergeleken met de heilige boeken van de grote monotheïstische
godsdiensten ademt die een oneindig begrip voor onze menselijke zwakheden
en tekortkomingen, onze twijfels en heimelijke verlangens. De IKEA-god
is wraakzuchtig noch jaloers. Het voorwoord van de catalogus rept
van alle "verwachtingen" waarmee we allemaal voortdurend te maken
hebben. Soms geweldig, ja, maar soms ook ingewikkeld. "En ze maken
van jou iemand die je eigenlijk niet wilt zijn." En, het goede nieuws,
je staat er niet alleen voor: "Wij staan aan jouw kant."
Dit is een godsdienst zonder zonden en geboden. "Waar je met elkaar
eet, maakt niet uit. Daar zijn geen regels voor / Als kinderen groot
zijn en op zichzelf wonen, is het weer tijd voor jullie / Waar we
eten doet er helemaal niet toe – als we maar bij elkaar zijn / In
je eentje kan je doen wat je wilt. Koken in je pyjama. Koken en keihard
meezingen met de radio / Veel van de dingen waar we van houden – dichtbij
de natuur zijn, samen lang tafelen, de kinderen overal bij betrekken
– zie je terug in hoe we onze keukens inrichten."
Verållemålisering! Allemaal mensen die proberen iemand te worden die
ze willen zijn. En achter al die opgesomde filosofietjes vermoed je
taaie kleinburgerlijke vetes in claustrofobische woningen, met de
voortdurende dreiging van hysterie, burn-out en een vechtscheiding.
Al voorzie ik dat IKEA met een oplossing komt zodra de smeulende onvrede
echt grote vormen aanneemt. De IKEA-separeercel als gat in de markt:
"Door het lint gaan, daar zijn geen regels voor. We leven in een tijd
van korte lontjes – mama, papa en de kinderen zijn soms een gevaar
voor elkaar en hun IKEA-interieur. Dan kan zo'n gecapitonneerde, uitklapbare
isoleercel uitkomst bieden. De Køssenhøtte neemt verrassend weinig
ruimte in; probeer anders ook onze Åggrokil spånlåkens – nu ook in
tweepersoonsuitvoering. Want we hebben allemaal onze duistere kant."
© Marius Jaspers - p 2016 Straatjournaal
https://arnodb.nl/marijas/ |