Het lokaal van mijn dromen is voorzien van een hangmat, waarin ik in de
tussenuren een revaliderend tukkie kan doen. Acht beveiligingscamera's
maken surveillance bij proefwerken vrijwel overbodig en vergemakkelijken
de bewijsvoering bij fraude. Op de vensterbank staat een groot terrarium,
bewoond door een onverstoorbare leguaan die op hectische dagen als
mijn rolmodel fungeert. Vanzelfsprekend heb ik een luxe espressomachine
(zelfbediening – ik hoef niet het onderste uit de kan) en een eigen
minibar. Ten slotte wil ik bij mijn bureau zo'n nummertjesapparaat
dat servicebalies gebruiken om klanten op een ordentelijke manier
te kunnen bedienen.
Helaas verlopen de onderhandelingen met de directie nogal stroef,
zodat ik me voorlopig nog zal moeten behelpen met mijn oude inzichten
en overlevingsstrategieën op het gebied van energiebeheer, time-management
en werkgerelateerde stress. Ik geef ze hier in beknopte vorm, opdat
de lezer er zijn voordeel mee kan doen in dit nog prille schooljaar.
Size Matters!
Veel sluipstress wordt veroorzaakt door dingen die kwijt zijn: je
fouilleert jezelf krampachtig, je grijpt mis in je bureaula, je
wroet vruchteloos onder in een volgestouwde tas en dat in het besef
dat dertig luidruchtige getuigen je zoekacties interpreteren als
incompetentie. Ga daarom voor groot dit jaar: koop een knots van
een sleutelhanger, een joekel van een rekenmachine en gebruik niet
de gebruikelijke priegelige lerarenagenda voor de cijferadministratie.
Schaf een felgekleurd kasboek aan, dat voldoende ruimte geeft om
allerlei nuttige aanvullingen te noteren.
Opgeruimd docentschap begint met een opgeruimd postvakje.
Vrekken leggen een baksteen in de stortbak van de WC en dit bracht
mij ooit op het idee een Gouden Gids in mijn postvakje te leggen.
Zo raakt het sneller vol, wat mij dwingt de inhoud regelmatig te
schiften; anders treedt een verdringingsmechanisme in werking dat
ervoor zorgt dat allerlei ongewenst drukwerk ergens onderin ligt
te composteren en tegelijk onaangenaam op het geweten drukt. Een
tip: hanteer strenge ordeningsprincipes en bescherm u zo goed mogelijk
tegen de fall-out van het onderwijsmanagement. Versnipper bijvoorbeeld
stelselmatig alle stukken met een hoofdstukindeling van het type
5.7.1 (normering toetsen), 5.7.1.1 (normering toetsen onderbouw),
5.7.1.2 (normering toetsen onderbouw in het laatste trimester),
5.7.1.2.1 (normering toetsen onderbouw in het laatste trimester
bij leerlingen van wie de ouders met coördinator of mentor hebben
gebeld).
Priorité à moi.
Mijn filosofie van het verlicht egoïsme houdt in dat de leraar,
aan wiens autonomie zo geknaagd is de laatste tien jaar, in de les
vaker moet doen wat hij zelf leuk vindt. Dit onder het motto 'If
momma ain't happy, ain't nobody happy'. Kies voor iedere klas een
vast moment om uw stokpaardjes te berijden. Laat gedichten uit het
hoofd opzeggen, presenteer het vunzigste uit de Engelse rioolpers
of laat de leerlingen in een speciale afdeling van het schrift het
citaat van de week kalligraferen en gebruik die citatenverzameling
als bonus bij de repetities.
De normdagtaak.
De normjaartaak heb ik vanaf het eerste begin verfoeid: alsof je
Pierre van Hooijdonk opdraagt om ook nog eens de krijtlijnen te trekken
en de ballen op te pompen omdat hij met wedstrijden en trainingen
samen niet aan 1659 uur komt. Persoonlijk werk ik liever met een
normdagtaak: in totaal acht uur, want als ik dat maximum vaak overschrijd,
leidt dat tot vormverlies. Na tien uur 's avonds werk ik doorgaans
niet voor school, tenzij ik de avonduren willens en wetens met gelukzalig
nietsdoen heb verkwist. In piekperiodes is nachtwerk soms onvermijdelijk,
maar dan schep ik arbeidsvoorwaarden waarin de Arbo-wet niet voorziet:
een fles whisky op het bureau en op de achtergrond Canto Ostinato
van Simeon ten Holt - licht hypnotiserende muziek met precies genoeg
stuwende kracht om spelfouten ritmisch aan te kunnen strepen.
Bestel nu de 21/46 poster (120 x 180 centimeter).
De meedogenloze TL-buizen in een klaslokaal maken het soms moeilijk
om kleine strubbelingen in het licht der eeuwigheid te zien. Voor
stresskippen en zenuwlijders is er sinds kort mijn speciale 21/46
poster. De grote mensenwereld heeft 11/09, wufte vrouwen hebben
47/11 en de Citogroep kwam op 12 juni 2003 voor het eindexamen Frans
havo met 21/46, een revolutionaire nieuwe cesuur. Minder dan de
helft van de antwoorden goed en toch een voldoende! Bestel
nu de poster en hang hem op in uw lokaal! Staar ernaar als uw examenklas
weer eens geen hol uitvoert en onderga de rustgevende werking.
Het pandagevoel.
De leraar is een bedreigde soort. Geniet van dat gevoel. Neem een
voorbeeld aan de reuzenpanda's; die eten alleen de knisperigste
bamboescheuten. Stel uw takenpakket kieskeurig samen. Zeg minstens
één keer per week nee tegen een collega die je een onbenullig klusje
wil opdringen. Opgelet: "nee" is iets anders dan "nee, sorry, maar ..."
In de volgende aflevering: wat te doen als het werk je in het eerste
trimester compleet boven het hoofd is gegroeid en je je voelt als
een uitgelubberde sok die door een over zijn toeren geraakte centrifuge
tolt.
© Marius Jaspers - p 2003 Levende Talen Magazine
Reacties naar marius.jaspers@gmail.com
https://arnodb.nl/marijas/ |