Vicieuze files

Afgelopen zaterdag publiceerde het Haarlems Dagblad maar liefst drie verschillende stukken over de bereikbaarheid van de regio en de verkeerscirculatie.

Uit onderzoek blijkt dat 81% van de automobilisten zwaar ontevreden is over de verkeerscirculatie in de stad; van de overigen ontkende 6% dat überhaupt van enige circulatie sprake is; en 13% zat vast in de file en beet van frustratie in het dashboard of de hoofdsteunen.

Natuurlijk waren er optimisten die oplossingen aandroegen. Zo was daar het echtpaar Heijne uit Haarlem-Zuid (zij heet Ilze, hij Gertjan). Het echtpaar Heijne heeft op persoonlijke titel bij de provincie Noord-Holland een plan ingediend voor de aanleg van een Zuidelijke Randweg.

Als ik even in die richting mag doordenken ... Als het meezit sluit die Zuidelijke Randweg van de familie Heijne over tien jaar met een sierlijk knooppunt aan op de Westelijke Randweg en die Westelijke Randweg moet je dan eigenlijk, wil er een bespeurbare verbetering in de doorstroming optreden, via een nog aan te leggen Noordelijke Randweg (die hoeft gelukkig maar 250 meter lang te worden) verbinden met de Oostelijke Randweg. De extra rijstroken daarvoor liggen al klaar langs de Hekslootpolder en smachten naar vers asfalt, dat er echter pas mag komen wanneer de nieuwe Schoterbrug zich heeft bewezen als 'verkeersmagneet'. Dat laatste gaat zeker lukken. Resumerend: we hebben straks vier Randwegen, voor elke windstreek één, en samen vormen die een Ringweg. Een hoekige Ringweg, maar je kan niet alles hebben.

En die vormt dan de omlijsting van het dagelijkse tableau vivant in de stad – van tienduizenden nimmerblijerijers, die vloeken en tieren en iedereen de schuld geven: de andere weggebruikers, de debiele verkeersregelaars, het stupide eenrichtingsverkeer, de heilig verklaarde Zuidtangent, de afstemming van de stoplichten (die zwaar naadje is), de coördinatie van de eeuwigdurende wegenbouwprojecten, de te korte lange tunnels en de te lange korte tunnels. En niet te vergeten dat klote-Spaarne, dat tot aan de kaderand is gevuld met auto-onvriendelijk, verkeersremmend water!

Dames en heren, het wordt tijd om de dingen bij de naam te noemen. Als volwassenen onder elkaar. En als niemand het expliciet wil zeggen, moet ik het zelf maar doen. Want in wezen, en dat wordt helaas maar al te vaak vergeten, wordt verkeersellende veroorzaakt door auto's!

Ja, ik herhaal, door auto's. Haal alle auto's van de straat en je bent verlost van die vicieuze files. Ik ben ervan overtuigd. We hebben dertig jaar aangeklooid met halfslachtige maatregelen en cosmetische oplossingen, die de heilige koe en de heilige geit sparen. Het werkt niet. Het kan niet. Er passen (hoe je ook wurmt en propt en improviseert) géén 80.000 auto's in onze worstvormige stad. De conclusie is onontkoombaar: we moeten af van het particuliere autobezit.

Gewoon verbieden.

Alvorens u roept dat het onmogelijk is, onmenselijk en tegennatuurlijk: ik weet waarover ik praat. Ik ben zelf al meer dan vijftig jaar autoloos burger. Je kan er heel oud mee worden (als je niet geschept wordt op een zebrapad).

Zullen we een klein gedachte-experiment doen? Stel je je eigen straat voor op een gewone dag. Op of langs de linkerstoep een Opel Vivaro, een Toyota Corolla, een Hyundai, een bestelbus enz. Tussen de bumpers worden sprietige boompjes gedoogd. Rechts (behalve uw eigen prachtwagen) een knots van een BMW, een Ford Ka, een Citroen Jumpy en zover het oog reikt nog meer glimmends uit de showroom. En tussen die twee autorijen is een krappe doorgang, waarin een vastgelopen asomobiel ongedurig staat te toeteren.

Denk nu al dat moeizaam ingeparkeerde particuliere blik even weg - niet alleen uit uw eigen straat, maar uit de wijde omgeving. Uit de hele stad! De ruimte is verbluffend. De rust is weldadig, kinderen kunnen spelen. En dat het hele jaar!

De eerste Middeleeuwer die opperde dat het voor alle partijen beter zou zijn als slagers hun slachtafval niet langer op straat mieterden voor de varkens en de ratten, en dat je om pispotten en schillenbakken te legen, de inhoud niet per se uit het raam hoefde te kieperen, kreeg waarschijnlijk ook alles en iedereen over zich heen (kadavers en pis incluis). Hetzelfde zal gebeuren met degene die het taboe van het particuliere autobezit wil doorbreken en Haarlem volledig autovrij wil maken. Niettemin ... Hier zit ik. Ik kan niet anders.

Na reclame en nieuws is er gelegenheid mij te lynchen.

[Voorgelezen tijdens de Broodkast radiouitzending van mei 2009 op Radio Haarlem 105.]

 

© Marius Jaspers - p 2009 Raarlems Dagklad

Reacties naar marius.jaspers@gmail.com
https://arnodb.nl/marijas/