Het onderwijs is dood, leve het zonderwijs! Zonder boeken, zonder overhoringen,
zonder vast lesrooster, zonder lesprogramma en zonder vakdocenten.
En Nederland zoemt van opwinding. Bij Slash 21 en UniC lopen meer
cameramensen en journalisten rond dan 'tutoren' (voorheen 'leraren').
De Inspectie creëert welwillend gedoogzones waarin de vernieuwers
mogen experimenteren met 'individueel vraaggestuurd onderwijs'. En
vanzelfsprekend willen huurlingen als de Stichting Leerplan Ontwikkeling
en de CITO-groep ook van de partij zijn bij deze oorlogsverklaring
aan de traditie.
Want in ons geloven ze allang niet meer. Wij hebben afgedaan. In
de Volkskrant zegt Wil Segeren van De Nieuwste School in Tilburg:
"School is voor deze generatie kinderen vreselijk saai. Ze hebben
onrust. Ze willen praten als het hén uitkomt. Ze willen leren wat
zíj belangrijk vinden. En dat halen ze 's avonds van internet. Dat
vragen ze heus niet aan de meester." En huiswerk "is een uitvinding
van docenten die hun lesje niet afkrijgen".
Let wel, het zonderwijs heeft nog niets bewezen: het 'revolutionaire
onderwijsconcept' wordt pas dit jaar uitgetest. Het is zeer wel
mogelijk dat Segeren inmiddels is gelyncht door gedesillusioneerde
ouders of door zijn nieuwsgierige nieuwetijdskinderen in een baan
om de aarde is gelanceerd. Het gaat me hier echter niet om het dédain
van deze ene OMO-bobo. Wat je uit zijn woorden proeft is dat hij
zich gesteund weet door het hele onderwijsestablishment. Ze vinden
het allemaal: wij leraren begrijpen er niets van, met onze 'rijtjes',
'krijtjes' en 'feitjes'.
Op De Nieuwste School "onderwerpt de leerling zichzelf, vanuit zijn
eigen interesse, steeds aan nieuwe leeropdrachten". Me dunkt een
onnozel en kansloos uitgangspunt dat spoedig tot algemene apathie
en balorigheid moet leiden. Alleen, denk nou niet dat een flop in
Tilburg of een fiasco in Lichtenvoorde het tij kan keren: dit blijft
de richting waarin wij worden gestuwd en het heeft geen zin langer
tegen de stroom in te roeien.
Derhalve heb ik maatregelen genomen. De sponsoronderhandelingen
naderen hun voltooiing en onder embargo geef ik u de formule van
mijn binnenkort op te richten DAVITAMON TOTAAL ACADEMIE: Dynamisch,
Activerend, Vitaminerijk, Individualistisch, Thematisch, Antiliterair
Modulair ONderwijs.
De DTA richt zich op de bovenbouw en stelt zich ten doel jongeren
op te leiden tot zelfredzame, zelfbewuste volwassenen die zich soepel
bewegen op alle niveaus en in alle sectoren van onze rap veranderende
maatschappij. Zoals de naam zegt, richt mijn academie zich op de
totale mens: de leerling ontplooit zich zowel intellectueel, sociaal
als spiritueel. Vandaar ook dat iedereen verplicht het volledige
programma volgt. TOTAAL is TOTAAL!
Op de DTA doorloopt de student volgens een strak tijdschema acht
gevarieerde modules (elk afgesloten met een tentamen of meesterproef),
die hem in combinatie het vereiste gereedschap aanreiken voor een
uitdagende carrière en ook nog eens uitstekende perspectieven bieden
op persoonlijk geluk en een bevredigend sociaal leven. De studiewijzer
zegt het zo:
· Module 1 - Praktische vaardigheden: EHBO, autorijles, anticonceptie,
dieetkunde, etiquette, telebankieren, persoonlijke hygiëne en make-up,
reparaties in huis, enz.
· Module 2 - Sociale dienstplicht: huisbezoek bij bejaarden en gehandicapten,
mantelzorg, vrijwilligerswerk, enz.
· Module 3 - Calculerend burgerschap: de belastingaangifte, subsidiologie,
onkosten declareren, beleggen en creatief boekhouden. Gastdocent
(onder voorbehoud) Bram Peper.
· Module 4 - Stressbestrijding en onthaasting: hoe wapen ik mij
tegen spanning? Yoga, meditatietechnieken en kalligrafie, met speciale
aandacht voor de 'slow movement'.
· Module 5 - Beginnend ondernemerschap: in deze module zet de leerling
een project naar keuze op, uiteenlopend van een viskraampje tot
een eigen dotcomtoko. Om te slagen voor deze praktische opdracht
moet op legale wijze een nettowinst van € 1500 worden gemaakt.
· Module 6 – Communicatie en mediatraining: van sollicitatiegesprek
tot en met gouden handdruk, alles wat je nodig hebt om je succesvol
te presenteren. Onder meer assertiviteitstraining en een 'masterclass'
spreken in het openbaar met (onder voorbehoud) Jan Marijnissen.
· Module 7 – Spiritualisme en zelfhulp: reli-kennis, filosofie,
aromatherapie, pendelen, droomduiding en ander noodzakelijk onderhoud
voor de gemaltraiteerde westerse ziel.
· Module 8 – Eindexamenstof: deze laatste, afrondende module duurt
slechts twee weken. Je hebt de afgelopen twee jaar veel geleerd
en bent vanuit onze optiek helemaal klaar voor een overstap naar
de 'university of life'. Voor het zover is moet je nog wel even je
havo-diploma halen. Wat moet je weten voor het eindexamen en belangrijker
nog, waar kan je de antwoorden vinden? Beknopte introductie tot
het verschijnsel boek door (onder voorbehoud) Michaël Zeeman, inclusief
een 'clinic' over het lezen van de inhoudsopgave.
Behalve de directeur (mijn persoontje) heeft de DTA geen vast personeel:
alle medewerkers, onder wie veel BN-ers en talrijke specialisten
op hun vakgebied, werken op freelance basis. Op termijn overweeg
ik de bestaffing uit te breiden en dan zouden in theorie ook lezers
van dit blad in aanmerking komen, op de strikte voorwaarde dat zij
zich verre van hun vroegere vakgebied houden en grondig zijn ontschoold.
Sollicitaties kunt u richten aan ondergetekende.
© Marius Jaspers - p 2004 Levende Talen Magazine
https://arnodb.nl/marijas/ |