Zonderwijs?

Het onderwijs is dood, leve het zonderwijs! Zonder boeken, zonder overhoringen, zonder vast lesrooster, zonder lesprogramma en zonder vakdocenten. En Nederland zoemt van opwinding. Bij Slash 21 en UniC lopen meer cameramensen en journalisten rond dan 'tutoren' (voorheen 'leraren'). De Inspectie creëert welwillend gedoogzones waarin de vernieuwers mogen experimenteren met 'individueel vraaggestuurd onderwijs'. En vanzelfsprekend willen huurlingen als de Stichting Leerplan Ontwikkeling en de CITO-groep ook van de partij zijn bij deze oorlogsverklaring aan de traditie.

Want in ons geloven ze allang niet meer. Wij hebben afgedaan. In de Volkskrant zegt Wil Segeren van De Nieuwste School in Tilburg: "School is voor deze generatie kinderen vreselijk saai. Ze hebben onrust. Ze willen praten als het hén uitkomt. Ze willen leren wat zíj belangrijk vinden. En dat halen ze 's avonds van internet. Dat vragen ze heus niet aan de meester." En huiswerk "is een uitvinding van docenten die hun lesje niet afkrijgen".

Let wel, het zonderwijs heeft nog niets bewezen: het 'revolutionaire onderwijsconcept' wordt pas dit jaar uitgetest. Het is zeer wel mogelijk dat Segeren inmiddels is gelyncht door gedesillusioneerde ouders of door zijn nieuwsgierige nieuwetijdskinderen in een baan om de aarde is gelanceerd. Het gaat me hier echter niet om het dédain van deze ene OMO-bobo. Wat je uit zijn woorden proeft is dat hij zich gesteund weet door het hele onderwijsestablishment. Ze vinden het allemaal: wij leraren begrijpen er niets van, met onze 'rijtjes', 'krijtjes' en 'feitjes'.

Op De Nieuwste School "onderwerpt de leerling zichzelf, vanuit zijn eigen interesse, steeds aan nieuwe leeropdrachten". Me dunkt een onnozel en kansloos uitgangspunt dat spoedig tot algemene apathie en balorigheid moet leiden. Alleen, denk nou niet dat een flop in Tilburg of een fiasco in Lichtenvoorde het tij kan keren: dit blijft de richting waarin wij worden gestuwd en het heeft geen zin langer tegen de stroom in te roeien.

Derhalve heb ik maatregelen genomen. De sponsoronderhandelingen naderen hun voltooiing en onder embargo geef ik u de formule van mijn binnenkort op te richten DAVITAMON TOTAAL ACADEMIE: Dynamisch, Activerend, Vitaminerijk, Individualistisch, Thematisch, Antiliterair Modulair ONderwijs.

De DTA richt zich op de bovenbouw en stelt zich ten doel jongeren op te leiden tot zelfredzame, zelfbewuste volwassenen die zich soepel bewegen op alle niveaus en in alle sectoren van onze rap veranderende maatschappij. Zoals de naam zegt, richt mijn academie zich op de totale mens: de leerling ontplooit zich zowel intellectueel, sociaal als spiritueel. Vandaar ook dat iedereen verplicht het volledige programma volgt. TOTAAL is TOTAAL!

Op de DTA doorloopt de student volgens een strak tijdschema acht gevarieerde modules (elk afgesloten met een tentamen of meesterproef), die hem in combinatie het vereiste gereedschap aanreiken voor een uitdagende carrière en ook nog eens uitstekende perspectieven bieden op persoonlijk geluk en een bevredigend sociaal leven. De studiewijzer zegt het zo:

· Module 1 - Praktische vaardigheden: EHBO, autorijles, anticonceptie, dieetkunde, etiquette, telebankieren, persoonlijke hygiëne en make-up, reparaties in huis, enz.
· Module 2 - Sociale dienstplicht: huisbezoek bij bejaarden en gehandicapten, mantelzorg, vrijwilligerswerk, enz.
· Module 3 - Calculerend burgerschap: de belastingaangifte, subsidiologie, onkosten declareren, beleggen en creatief boekhouden. Gastdocent (onder voorbehoud) Bram Peper.
· Module 4 - Stressbestrijding en onthaasting: hoe wapen ik mij tegen spanning? Yoga, meditatietechnieken en kalligrafie, met speciale aandacht voor de 'slow movement'.
· Module 5 - Beginnend ondernemerschap: in deze module zet de leerling een project naar keuze op, uiteenlopend van een viskraampje tot een eigen dotcomtoko. Om te slagen voor deze praktische opdracht moet op legale wijze een nettowinst van € 1500 worden gemaakt.
· Module 6 – Communicatie en mediatraining: van sollicitatiegesprek tot en met gouden handdruk, alles wat je nodig hebt om je succesvol te presenteren. Onder meer assertiviteitstraining en een 'masterclass' spreken in het openbaar met (onder voorbehoud) Jan Marijnissen.
· Module 7 – Spiritualisme en zelfhulp: reli-kennis, filosofie, aromatherapie, pendelen, droomduiding en ander noodzakelijk onderhoud voor de gemaltraiteerde westerse ziel.
· Module 8 – Eindexamenstof: deze laatste, afrondende module duurt slechts twee weken. Je hebt de afgelopen twee jaar veel geleerd en bent vanuit onze optiek helemaal klaar voor een overstap naar de 'university of life'. Voor het zover is moet je nog wel even je havo-diploma halen. Wat moet je weten voor het eindexamen en belangrijker nog, waar kan je de antwoorden vinden? Beknopte introductie tot het verschijnsel boek door (onder voorbehoud) Michaël Zeeman, inclusief een 'clinic' over het lezen van de inhoudsopgave.

Behalve de directeur (mijn persoontje) heeft de DTA geen vast personeel: alle medewerkers, onder wie veel BN-ers en talrijke specialisten op hun vakgebied, werken op freelance basis. Op termijn overweeg ik de bestaffing uit te breiden en dan zouden in theorie ook lezers van dit blad in aanmerking komen, op de strikte voorwaarde dat zij zich verre van hun vroegere vakgebied houden en grondig zijn ontschoold. Sollicitaties kunt u richten aan ondergetekende.

 

© Marius Jaspers - p 2004 Levende Talen Magazine

Reacties naar marius.jaspers@gmail.com
https://arnodb.nl/marijas/