Rond de Oostzee
|
(1) De Baltische staten |
•••••
Van 1 t/m 21 juli 2018 maakten Marga
en ik een rondreis door Litouwen, Letland, Estland, Finland, Zweden,
Noorwegen en Denemarken. Als ik Nederland en Duitsland meetel, bezochten
wij in drie weken in totaal negen landen. Wij reden en voeren deze
route: |
 |
Pharosreizen, het bureau dat alles
voor ons organiseerde, noemt deze rondreis de Koningsroute. Dit was
een van oorsprong 14e-eeuwse postroute tussen de belangrijkste steden
van Noorwegen, Zweden en Finland. De route dateert uit een periode
waarin Noorwegen, Zweden, Denemarken en een groot deel van Finland
verenigd waren onder één monarch. Het was eeuwenlang een van de belangrijkste
oost-west verbindingen in Noord-Europa. De Baltische landen Litouwen,
Letland en Estland lagen weliswaar niet op de Koningsroute, maar zijn
er op diverse manieren wel mee verbonden. Letland en Estland behoorden
bijvoorbeeld een tijd lang tot het Zweedse Koninkrijk. Tegenwoordig
is de Koningsroute een toeristische route die vooral in Finland goed
wordt aangegeven met bruine bordjes met een kroontje en soms in het
Fins en Zweeds de naam: Kuninkaantie / Kungsvägen. Hieronder neem
ik jullie mee als we het spoor volgen van koeriers uit vervlogen tijden.
1 juli 2018
Wij rijden naar Kiel in Duitsland, waar wij op een veerboot van de
Deense rederij DFDS zullen stappen, die ons naar Klaipeda in Litouwen
zal brengen. Onderweg naar Kiel ontkomen wij niet aan een lange file
bij Bremen. Het oponthoud duurt zó lang dat wij vrezen niet meer op
tijd bij de boot aan te komen. Gelukkig gebeurt dat niet, uiteindelijk
zijn wij ruim op tijd en moeten wij zelfs nog wachten om het autodek
van de boot op te mogen rijden. Als de veerboot zee kiest, gaat de
zon onder. |
 |
 |
2 juli 2018
De overtocht duurt lang en is onplezierig. Wij zijn passagiers op
een relatief kleine boot die flink schommelt door de harde wind en
daardoor redelijk hoge golven. De schepen op deze route zijn primair
ingesteld op vrachtvervoer, en hoewel er bars, lounges en restaurants
aan boord zijn, is de boot iets minder ingericht voor toeristen dan
wij gewend zijn. Vlak voor wij aan het einde van de middag aankomen
in Klaipeda in Litouwen zien wij het Nationaal Park De Koerse Schoorwal
liggen. Dit is een landtong van 98 kilometer lang, waarvan de noordelijke
helft bij Litouwen hoort en de zuidelijke helft bij de Russische enclave
Kaliningrad. Het Ibis Hotel, waar wij de nacht zullen doorbrengen,
ligt op 500 meter van de aanlegplaats. Vanuit het raam van onze kamer
neem ik een foto van de veerboot met het Nationaal Park aan de andere
kant van het water. Wij eten in het restaurant van het hotel en gaan
vroeg naar bed. Klaipeda heeft ons niets te bieden. |
 |
3 juli 2018
Wij rijden van Klaipeda naar Riga, de hoofdstad van Letland. Helaas
kunnen wij Vilnius, de hoofdstad van Litouwen, niet bekijken. Deze
stad ligt te ver uit de route. Het is somber weer en het regent af
en toe. Dat weerhoudt ons er niet van even de benen te strekken bij
een meer in het Nationaal Park Zematija. |
 |
Onderweg zien wij tientallen ooievaarsnesten
waarin volwassen vogels hun kroost verzorgen. Bij vrijwel elke boerderij
staat een paal met daarop een nest. Litouwen telt elk jaar ruim 12.000
broedparen, meer dan waar ook in Europa.
Een van de belangrijkste nationale monumenten van Litouwen is Kryziu
Kalnas - de Heuvel van Kruisen -. Voor het katholieke Litouwen vormt
het al van oudsher een magisch oord van het geloof, maar ook van nationaal
besef. De heuvel is bedekt met naar schatting 15.000 kruisen in alle
soorten en maten, die heel dicht opeen staan. Het is een bizar gezicht,
en ik begin te twijfelen aan de verstandelijke vermogens van de toeristen
die een kruis(je) kopen bij een van de kraampjes bij de parkeerplaats
en deze ergens op de heuvel neerzetten of ophangen. |
 |
 |
 |
Wij overnachten in het Bellevue Park
Hotel in Riga in Letland.
4 juli 2018
Vandaag staat de binnenstad van Riga op het programma. Om mijn pijnlijke
heupgewricht te ontzien, verplaatsen wij ons zoveel mogelijk met de
tram. Het eerste dat wij daarom doen is een dagkaart voor het openbaar
vervoer kopen bij de receptie van het hotel. Donkere wolken voeren
de boventoon boven de stad, maar het is gelukkig droog. In de loop
van de dag wordt het weer steeds beter en aan het begin van de avond
staat de zon stralend aan een onbewolkte hemel. Prima weer om Riga
te bekijken.
Riga werd gesticht in 1201 en is een voormalige Hanzestad. Het historisch
centrum van Riga staat op de werelderfgoedlijst van Unesco, onder
andere dankzij de pittoreske, oude binnenstad met haar kronkelende
straten, gildehuizen, en middeleeuwse kerken, waarvan de torenspitsen
de skyline domineren. |
 |
 |
Jugendstil (art nouveau) is de stijl
van Riga. Aan het begin van de 20e eeuw beleefde de stad een sterke
opleving in de bouw. Een groot deel van de toen gebouwde huizen is
in jugendstil ontworpen. De stad telt er op dit moment nog meer dan
800. Het is leuk en interessant om door de jugendstilwijk van Riga
te lopen. Je ziet steeds iets nieuws. Elk gebouw heeft zijn eigen
karakter door de steeds andere 'versieringen' aan de gevels. Wij zijn
het meest onder de indruk van twee enkele meters hoge gezichten boven
op het dak van een gebouw. |
Midden in de wijk ligt het Jugendstilmuseum,
een klein museum dat gevestigd is in een historisch appartement ingericht
in de stijl van rond 1900. Liefhebbers van jugendstil zullen alleen
het trappenhuis van dit pand al de moeite waard vinden. |
 |
 |
Het valt ons op dat veel mensen op
straat Russisch spreken. Het zijn niet alleen toeristen, ongeveer
40% van de bevolking van Letland is van Russische origine. Het land
heeft van 1944 tot 1991 deel uitgemaakt van de Sovjet-Unie. Op een
plein in het centrum zien wij nog een voorbeeld van Sovjet-kunst.
Even verderop staat het Vrijheidsmonument, een beeld van een vrouw
die drie sterren in de lucht houdt. Het monument is tussen 1931 en
1935 tijdens de eerste onafhankelijkheid van Letland opgericht. Het
is gebouwd ter herdenking aan de Letse soldaten die zijn gesneuveld
in de Letse Onafhankelijkheidsoorlog (1918-1920). Het monument staat
in de Brivibas-boulevard - de Boulevard van de Vrijheid -. Deze straat
heette eerder de Alexanderboulevard, naar de tsaar, daarna de Lenin-boulevard,
en vervolgens de Hitler-boulevard. Straatnamen vertellen vaak een
heel verhaal! |
 |
 |
's Avonds eten wij op een zonnig terras
van een restaurant aan het Domplein. Wij laten onze maaltijd vergezeld
gaan van een Lets donker biertje met 9% alcohol. Heerlijk! Een tram
van lijn 5 zet ons af bij het Bellevue Park Hotel.
5 juli 2018
Vandaag maken wij een lange rit van Riga naar Tallinn, de hoofdstad
van Estland. Het is grijs, maar droog en rustig weer. Als wij de grens
tussen Letland en Estland gepasseerd zijn, komen er echter dramatische
luchten boven onze auto te hangen. Pikzwarte wolkenformaties laten
plensbuien op ons neerdalen, terwijl felle bliksems direct worden
gevolgd door zware donderslagen. Dit wordt afgewisseld met een stralende
zon die schijnt in een stuk blauwe lucht omringd door torenhoge witte
wolken. Wij moeten dan onze ogen dichtknijpen tegen de reflectie van
het zonlicht op de kletsnatte weg.
Wij zijn nog in Letland als wij in het Nationaal Park Gauja de Turaidaburcht
bezoeken. Ik heb in mijn leven mooiere kastelen gezien, maar Turaida
is interessant genoeg om er onze rit voor te onderbreken. De bisschop
van Riga liet deze burcht in 1214 bouwen. In de 17e eeuw werd het
gedeeltelijk vernietigd toen de kruitkamer getroffen werd door de
bliksem. Tijdens ons bezoek weten wij nog niet wat ons 's middags
op dat gebied te wachten staat. |
 |
Vanaf de vrijstaande, ongeveer 30 meter
hoge toren op de binnenplaats van het kasteel heb je een fraai uitzicht
op het omringende landschap dat wordt gedomineerd door de rivier de
Gauja. De vallei waar de rivier doorheen stroomt is een beschermd
natuurgebied dat deel uitmaakt van het Nationaal Park Gauja. |
 |
Aan het begin van de avond komen wij
aan bij het Centennial Hotel in Tallinn, waar wij de nacht zullen
doorbrengen.
6 juli 2018
De binnenstad van Tallinn wacht op ons. De hemel is opnieuw met wolken
bedekt, maar het is droog en de zon laat af en toe zijn gezicht zien.
Goed weer dus om door de hoofstad van Estland te lopen. Het is niet
nodig om gebruik te maken van tram of bus, want ons hotel ligt op
loopafstand van het centrum.
De Aleksander Nevski Kathedraal staat als eerste op ons lijstje. Deze
Russisch-orthodoxe kerk is één van de belangrijkste monumenten van
Tallinn. De kathedraal, hier gebouwd om de russificatiepolitiek van
het tsaristische Rusland kracht bij te zetten, werd ingewijd in 1900,
heeft vijf uivormige koepels en biedt plaats aan 1500 gelovigen. Het
interieur van de kerk is prachtig, maar helaas mogen er binnen geen
foto's worden gemaakt, dus ik moet mij beperken tot het fotograferen
van de buitenkant. Marga koopt een ansichtkaart om toch een herinnering
te hebben aan het rijk gedecoreerde interieur. |
 |
 |
De kathedraal staat op een heuvel,
de Toompea, vanwaar je een mooi uitzicht hebt over de lager gelegen
oude binnenstad. |
Deze ziet er nog voor een belangrijk
deel uit als in de Hanzetijd: de 14e-eeuwse stadsmuren zijn vrijwel
geheel intact, compleet met verdedigingstorens met kleurrijke namen
als Lange Herman en Dikke Margaretha. De smalle straatjes en steegjes,
vaak met kasseien bestraat, verhogen de middeleeuwse feestvreugde. |
Enkele van de mooiste monumenten staan
rond het Raadhuisplein. Wij zien stijlvolle middeleeuwse huizen en
het gotische raadhuis met een karakteristieke achthoekige toren. Er
is een middeleeuws festival aan de gang op het plein, met veel kraampjes,
verklede mensen, en lokale muziek. |
Aan de muziekinstrumenten kunnen wij
zien dat wij in een land zijn met een andere cultuur dan de onze.
Smartphones hebben ze hier echter ook, al is het raar die gebruikt
te zien worden door een 'middeleeuwer'. |
Nadat ik Marga gefotografeerd heb naast
een stuk vlees van metaal, werken wij in het nabijgelegen restaurant
een gewoon stuk vlees naar binnen. Na afloop lopen wij naar het Centennial
Hotel via het Vrijheidsplein waar op een groot scherm de WK-wedstrijd
België-Brazilië wordt getoond. Wij blijven even kijken, maar er gebeurt
niet veel. Wij zijn nog geen minuut weg of achter ons klinkt luid
gejuich. Op de televisie in onze hotelkamer zien wij dat België net
de 1-0 heeft gemaakt. |
 |
 |
7 juli 2018
Wij staan vroeg op want wij moeten op tijd zijn voor de veerboot van
de Tallink/Silva Line die ons over het water van de Finse Golf van
Tallinn naar Helsinki zal brengen. Het is heerlijk weer. De zon schijnt
volop en slechts hier en daar is wat lichte bewolking te zien. Wij
weten dan nog niet dat het weer tijdens de twee resterende weken van
onze reis alleen maar mooier zal worden. Wij zijn ruim op tijd bij
de boot en mogen als een van de eersten onze auto het autodek op rijden.
Het zonnedek van de boot is nog leeg als wij het betreden. Wij zoeken
een plekje aan de reling en genieten volop van de zon en de bedrijvigheid
om ons heen. Veerboten en cruiseschepen varen af en aan. Na vertrek
draait onze boot, waardoor wij een mooi uitzicht op Tallinn hebben. |
 |
 |
Wij verlaten de Baltische staten Litouwen,
Letland en Estland met een onbestemd gevoel. De mensen zijn bijzonder
aardig, de steden zijn interessant, er is genoeg natuurschoon, maar
toch is het net of er een grauwsluier over deze landen ligt. Wellicht
komt het door het wat mindere weer dat wij hadden, of is het toch
de schaduw van de Sovjet-Unie die nog steeds over deze landen valt?
Ze lijken in ieder geval heel blij met hun lidmaatschap van de EU.
De blauwe Europese vlag met de gele sterren zie je overal.
Na twee uur varen komen wij aan in de haven van Helsinki. Het is te
vroeg om al naar ons hotel te gaan, dus rijden wij naar het op 50
kilometer van Helsinki gelegen Porvoo, de op een na oudste stad van
Finland. In de middeleeuwse domkerk riep de Russische tsaar Alexander
I in 1809 Finland uit tot groothertogdom onder gezag van Rusland.
Het oude centrum heeft mooie houten huizen, smalle straatjes en stijlvolle
rode pakhuizen aan een rivier. |
 |
 |
Voordat wij het oude centrum inlopen,
zetten wij onze auto neer op een grote parkeerplaats in het nieuwere
deel van de stad. Marga gooit wat geld in een automaat en legt het
tijdkaartje op het dashboard. Als wij na enkele uren terugkomen bij
de auto zit er een geel stuk papier onder de ruitenwisser met daarop
een voor ons onbegrijpelijke Finse tekst. Wij zien wel een bedrag staan,
50 euro, dus wij moeten wel concluderen dat wij een bekeuring hebben
gekregen. Maar wij hebben toch betaald? Wij besluiten om ons er niets
van aan te trekken, stappen in en rijden terug naar Helsinki om in
te checken bij ons hotel, het Scandic Grand Marina, dat gevestigd
is in enkele verbouwde oude pakhuizen in het havengebied vlakbij de
aanlegplaats van cruiseschepen. |
•••••
|