Al-Andalus

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

•••••

Van donderdag 12 september t/m donderdag 3 oktober 2019 maakten Marga en ik een fly & drive reis door Zuid-Spanje met als begin- en eindpunt Málaga. Reisleidster Marga had al ver van tevoren de nodige research gedaan en in samenspraak met Mundicolor Vakanties een mooie rondreis samengesteld.

De geschiedenis van Al-Andalus - het islamitische Spanje en Portugal - beslaat de periode tussen 711, de invasie van moslims op het Iberisch schiereiland, tot 1492, het einde van de zogenaamde Reconquista met de val van het emiraat Granada.

Tussen 711 en 750 was Al-Andalus een deel van het kalifaat van de Omajjaden, met als hoofdstad Damascus. Nadat in het Midden-Oosten de Abbasiden de Omajjaden verslagen hadden en de heersende klasse verdreven, vluchtte het enig overgebleven lid van de Omajjaden, Abd al-Rahman I, in 756 naar Iberië. Hij verenigde er de moslims en maakte van Córdoba een nieuwe hoofdstad. Hij verbrak de banden met de kalief in Bagdad en stichtte het emiraat Córdoba. In 929 riep zijn opvolger, Abd al-Rahman III, zich uit tot kalief. Onder het kalifaat Córdoba kende Al-Andalus grote welvaart. Er was een zekere mate van tolerantie ten opzichte van christenen en joden.

In het noorden van Spanje waren in de 9e en 10e eeuw een aantal kleine, christelijke staten ontstaan, elk met hun eigen koningen: Castilië, León, Aragón, Navarra, Portugal en Catalonië. Gaandeweg fuseerden sommige, bijvoorbeeld Aragón en Catalonië, maar veel macht verwierven ze niet. Tussen 1002 en 1031 viel het kalifaat uiteen in de zogenaamde taifarijkjes. Deze verdeeldheid leidde tot een definitieve kentering na een paar eeuwen patstelling tussen de christelijke rijkjes en de moslims. Voorheen waren er voornamelijk defensieve veldslagen van de christenen tegen de moslims, maar in deze eeuw kregen ze een meer offensief karakter.

Het jaar 1085 was een sleuteljaar in de Reconquista. In dat jaar bezette de Castiliaanse koning Alfons VI de stad Toledo. De Slag bij Las Navas de Tolosa in 1212 was een zware nederlaag voor de moslims en een echte doorbraak voor de Reconquista. De christenen boekten hierna in relatief korte tijd grote successen: Córdoba werd in 1236 heroverd, Sevilla in 1248 en Cádiz in 1260. In 1280 was vrijwel het gehele schiereiland in christelijke handen. Alleen de taifa Granada bleef islamitisch onder heerschappij van de Nasriden. Het was schatplichtig aan de koningen van Castilië. Interne machtsstrijd was de oorzaak van verval. Vanaf 1421 begonnen de opeenvolgende pausen op te roepen tot kruistochten tegen de moslims in Granada.

In 1482 begon de veldtocht tegen het emiraat Granada. Op 2 januari 1492 - hetzelfde jaar dat Christoffel Columbus voor het eerst de Atlantische Oceaan overstak en daarbij Amerika ontdekte - nam het katholieke koningspaar, Ferdinand II van Aragón en Isabella I van Castilië, de sleutels van de stad Granada in ontvangst van emir Abu Abdallah. Hiermee was de Reconquista voltooid.

Jueves, 12 de septiembre de 2019

Alles ging razendsnel vandaag. Om 05:30 uur stonden wij op; bus 300 kwam aanrijden toen wij om 06:30 uur bij de halte arriveerden; wij waren de eersten bij de incheckbalie; bij de veiligheidscontrole konden wij zo doorlopen; om 09:30 uur taxiede de Boeing 737-800 van Transavia naar de startbaan; om 12:15 uur landden wij op het vliegveld van Málaga; onze koffers verschenen als eerste op de band; de mevrouw van Avis deed niet moeilijk over verzekeringen; om 13:30 uur reden wij weg in een Volkswagen Polo; om 14:15 uur checkten wij in bij het eerste hotel van onze reis, het B{}bou Hotel Cortijo Bravo bij Vélez-Málaga.

Op Schiphol werden wij naar het vliegtuig gebracht in een bus. Er was waarschijnlijk geen slurf beschikbaar. Het stelde mij in staat om vanaf het platform enkele foto's te maken van de bedrijvigheid om ons heen. Bij het binnengaan van het vliegtuig zag ik dat de deur naar de cockpit openstond. Van de gezagvoerder mocht ik een foto van het flightdeck maken.

Toen ik in onze huurauto stapte, kon ik met mijn voeten niet bij de pedalen. Het leek of de vorige bestuurder een twee meter lange reus was geweest. Natuurlijk was het geen punt de bestuurdersstoel naar voren te schuiven, maar ik was echter vergeten ook de spiegels te verzetten. Ik merkte dat pas toen ik op de snelweg reed en niet kon zien wat er achter mij gebeurde. Ga maar eens proberen de spiegels goed te krijgen van een rijdende auto waar je net een paar minuten in zit!

's Middags zaten wij bij het zwembad van het hotel en dronken een Cruzcampo biertje. Later dan normaal - Spanjaarden eten 's avonds pas na 20:30 uur - gebruikten wij het diner in het prima restaurant. In onze onschuld bestelden wij als voorgerecht un dúo de croquettes, in de veronderstelling dat dit twee kroketjes betrof. Het waren er echter zes van twee soorten! En toen moest het hoofdgerecht nog komen. Pfff.

Het weer was best goed: warm en redelijk wat zon. Toch zagen wij donkere wolken in de lucht. Er werd een medicane verwacht, un ciclón tropical mediterráneo. Moesten wij ons zorgen gaan maken?