Buscando a Don Quijote
04


01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17

•••••

Miércoles, 19 de septiembre de 2018

Wij wandelen voor de tweede keer over de Puente Romano het centrum van Salamanca in. De stad wordt ook wel Ciudad Dorada, de Gouden Stad, genoemd, vanwege de steensoort waarmee veel monumenten in Salamanca zijn gebouwd.

Als eerste bezoeken wij de kathedraal. Eigenlijk zijn het twee aan elkaar gebouwde kerken: la Catedral Vieja en la Catedral Nueva, de oude en de nieuwe kathedraal. Op de gevel van de laatste staat een klein beeld van een astronaut. Toen de kathedraal werd gerestaureerd wilde een van de kunstenaars die hieraan meehielp er geen jaartal op zetten. Hij besloot een astronaut toe te voegen aan de gevel als symbool voor de twintigste eeuw.


De bezichtiging begint in de nieuwe kathedraal, gaat vervolgens door de oude kathedraal en eindigt met een beklimming van de Torre Ieronimus, een van de middeleeuwse torens van het gebouw.

Met de bouw van de nieuwe kathedraal werd begonnen in mei 1513 en in 1560 was de ruwbouw voltooid. Tot aan de 18e eeuw is er echter aan gewerkt. Wij vinden de lantaarntoren erg mooi. De acht vensters van de toren zijn versierd met veelkleurige taferelen over het leven van Maria. Net als het prachtige, barokke orgel werd het gemaakt door de gebroeders Churriguera, die leefden in de 18e eeuw.


De oude kathedraal, verborgen achter het imposante bouwwerk ernaast, werd tussen 1140 en 1150 gebouwd. Het grote altaarretabel uit circa 1440 wordt toegeschreven aan de Florentijn Dello Delli. Het bevat 53 schilderijen over de levens van Jesus en Maria. Midden op het retabel prijkt de 12e-eeuwse Virgen de la Vega, de patroonheilige van Salamanca. In de Capilla Anaya, een van de vele kapellen in deze kathedraal, staat het grafmonument uit de 15e eeuw van Diego de Anaya, de eerste bisschop van Salamanca en Sevilla. Het is uitgevoerd in albast met aan de zijkant heiligen en hun symbolen.


Tenslotte beklimmen wij de Torre Ieronimus. Ik hou niet zo van grote hoogtes, dus ik begin ietwat bevreesd aan de expeditie naar de klokkentoren hoog boven de stad. Via een ingewikkeld stelsel van trappen, gangen en tentoonstellingszalen bereiken wij ... nog niet het uitzichtpunt. Het blijkt dat wij om daar te komen over een nauwelijks 1 meter breed balkon moeten lopen hoog boven in de kerk. Met de bibbers in mijn benen schuifel ik dicht tegen de muur een paar meter naar voren en neem met dichte ogen een foto van de kerkvloer diep beneden mij. Opgelucht bereik ik de andere kant, waar ik een foto neem van Marga, die natuurlijk nergens last van heeft. Ze staat nota bene onder het roosvenster van de kerk; slechts een paar meter hoger bevindt zich het dak!


Het uitzicht over de stad dat wij vanaf de klokkentoren hebben vergoedt veel. Het gebeier van de klokken vlak boven ons hoofd klinkt echter wel heel hard!



Met nog nasuizende oren verlaten wij de kathedraal. Ik waan mij even Paus Arno en kus die heerlijke vaste grond onder mijn voeten.

Salamanca staat bekend als een echte studentenstad. De universiteit is de oudste van Spanje en staat op nummer 4 in de lijst van de oudste universiteiten in Europa. De voorgevel van de universiteit is wereldberoemd dankzij de gedetailleerde ornamentering van fijn bewerkte steen. Een leuk verhaal over deze gevel gaat over La Rana, de kikker. Als iemand deze op de voorgevel kan vinden zonder hulp van anderen zal hij of zij volgens de legende een lang leven vol geluk en voorspoed hebben. Volgens studenten brengt de kikker geluk tijdens examens. Na enig zoeken zien wij La Rana. Hij zit op een schedel!


Marga spaart kikkers en kan haar geluk niet op als blijkt dat dankzij het verhaal over La Rana de souvenirwinkels van Salamanca bomvol keramieken, metalen, stoffen, papieren, plastic, rubber, en houten kikkers liggen. Ik moet enige druk uitoefenen om haar ervan te weerhouden een van die winkels leeg te kopen.


Wij bereiken het Plaza Mayor, dat ik ken van Por Favor, de televisiecursus Spaans uit 1983. De eerste steen voor dit plein werd gelegd in 1729 en het werd voltooid in 1755. De architecten kozen voor symmetrie en harmonie. De voorgevels van de particuliere woningen mochten alleen verschillen van de officiële gebouwen door het wapenschild van de familie op de balkons van de eerste verdieping. Er werd echter een uitzondering gemaakt voor het stadhuis, dat groter en meer gedecoreerd mocht zijn.



Reisleidster Marga heeft nog een verrassing in petto: een bezoek aan Casa Lis, een art-nouveau gebouw uit 1905, waarin een museum is ondergebracht dat volledig is gewijd aan art nouveau en art deco. Het wordt het hoogtepunt van de dag, figuurlijk deze keer. De zuidgevel van het gebouw, die elke avond prachtig is verlicht, is het bekijken al meer dan waard.


Van binnen naar buiten kijkend ziet de gevel er zo uit:


Tussen de vaak ongelooflijk mooie tentoongestelde werken bevinden zich bronzen, marmeren en ivoren beeldjes, parfumflesjes van kristal, exotische schilderijen, een Bergerlamp, prachtig vormgegeven meubilair, en nog veel meer. Wij zien ook een ei van Fabergé! Het museum is ingericht rond een patio met een schitterende glazen koepel in neomodernistische stijl, een ontwerp van Juan Villaplana uit 1995.


Door de duidelijke uitleg over de historische en artistieke context van de werken kan iedereen ten volle genieten van een tijdperk (1890-1930) en zijn kunstenaars.

Als wij teruglopen naar ons hotel en de dag herkauwen, kan ik alleen maar concluderen dat Salamanca in alle opzichten aan mijn verwachtingen heeft voldaan. Wie weet ben ik hier over niet al te lange tijd opnieuw om een paar weken aan mijn Spaanse spreekvaardigheid te werken.

•••••

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17